Khamis, 15 November 2018

Isu Kemana Pampasan Tuan Tanah Tak Dapat Dikesan?

Dalam satu kes pengambilan tanah, didalam dokumen hakmilik hanya terdapat nama pemilik TANPA KAD PENGENALAN DAN ALAMAT. Oleh yang demikian, Notis Borang E tidak dapat disempurnakan mengikut seksyen 53 dan 54 Akta. 

Pada hari siasatan/inquiry, tidak ada pihak yang hadir atau mewakili tuan tanah tersebut. 

PERSOALANNYA:

PENTADBIR TANAH AKAN AWARD PAMPASAN TERSEBUT UNTUK DIDEPOSITKAN KE MAHKAMAH TINGGI ATAU KE AMANAH RAYA BERHAD?

PANDANGAN TUAN JAIYA ABU

Pandangan saya begini:

Memandangkan notis persendirian di bawah seksyen 53 tidak dapat disempurnakan dan tiada mana-mana pihak berkepentingan hadir semasa siasatan dilaksanakan oleh Pentadbir Tanah maka award lebih sesuai disimpan di Mahkamah Tinggi.

Perlu juga diperhatikan perbezaan di antara mendepositkan wang pampasan di Mahkamah dengan di Amanah Raya. Sekiranya wang pampasan disimpan di Amanah Raya maka Pentadbir Tanah akan mendepositkan keseluruhan jumlah wang pampasan. Jika ada pihak berkepentingan kemudiannya menuntut maka tuntutan perlu diuruskan sendiri oleh pihak berkepentingan tersebut dengan Amanah Raya dan Amanah Raya akan mengenakan caj penyimpanan tersebut kepada pihak berkepentingan. Berbeza dengan Amanah Raya, jika wang pampasan didepositkan di Mahkamah mengikut seksyen 29 APT, pengeluaran wang pampasan tersebut kemudiannya perlu diuruskan samada oleh Pentadbir Tanah atau pihak berkepentingan dengan Mahkamah tanpa ada caj penyimpanan. 

Pekeliling KPTG Bil. 39/2009 seperti yang dinyatakan oleh Tn Zul Han dikeluarkan sebagai panduan kepada pengamal di Pejabat Tanah khususnya Pentadbir Tanah. Secara peribadi saya pun tidak perasan bahawa ada dinyatakan di dalam Pekeliling tersebut pandangan Penasihat Undang2 Kementerian supaya wang pampasan bagi kes yang Cikgu Baha kongsikan di atas turut perlu disimpan di Amanah Raya. Sebagai penjawat dan pengamal di Pejabat Tanah, memandangkan telah ada Pekeliling daripada Pihak Berkuasa (KPTG) mengenai kaedah pengurusan wang pampasan bagi kes seperti yang dikongsikan oleh Cikgu Baha di atas maka lebih selamat melaksanakannya mengikut garis panduan dalam Pekeliling tersebut.

PANDANGAN PENULIS

Pekeliling 39/2009 adalah lanjutan daripada Pekeliling 1/1992. Dalam Pekeliling 1/1992, pihak JKPTG ATAS PERMINTAAN ARB telahpun mendapat nasihat daripada AGC yang berpandangan jika tuanpunya meninggal dunia tanpa membuat sebarang wasiat atau tanpa Surat Kuasa Tadbir saja yg boleh dideposit keARB. Ini berkaitan dengan seksyen 29(1)(a) SAHAJA

Walau bagaimana pun bukan semua perlu deposit ke ARB. 

Untuk deposit ke ARB sepatutnya PT telah kenal pasti waris yang dapat dikesan. OLEH YANG DEMIKIAN, PAMPASAN MESTI DIDEPOSITKAN KE MAHKAMAH TINGGI. 


Untuk sebab sebab lain seperti dibawah seksyen 29(1)(b)  dan (c) WANG PAMPASAN MESTI DIDEPOSITKAN KE MAHKAMAH




Tiada ulasan:

Catat Ulasan