SIAPA YANG BOLEH MEMBUAT
PERMOHONAN DI BAWAH SEKSYEN INI
Berdasarkan seksyen
3(1)(b) dan (c), pihak yang boleh mengambil tanah adalah ‘mana-mana orang atau perbadanan’.
Ini termasuklah orang persaorangan, pemaju perumahan, pihak swasta, semua badan
yang ditubuhkan dibawah Akta Syarikat, Akta Parlimen, Enakmen Negeri, Pihak
Berkuasa Tempatan, Perbadanan Kemajuan Negeri Negeri dan sebagai nya.
PENGAMBILAN
TANAH OLEH PIHAK BERKUASA TEMPATAN UNTUK APA SAJA TUJUAN JUGA ADALAH
DIBAWAH SEKSYEN INI BERDASARKAN SEKSYEN 13 AKTA KERAJAAN TEMPATAN (AKTA 171)
DAN SEKSYEN 37 AKTA PERANCANGAN BANDAR DAN DESA (AKTA 172)
Syarat lain adalah badan
badan tersebut boleh memiliki tanah mengikut Kanun Tanah Negara.
Dengan kata lain siapa sahaja boleh memohon pengambilan tanah SELAIN
DARIPADA pihak-pihak yang boleh memohon di bawah seksyen 3(1)(a)
TANGGUNGJAWAB
PERMOHONAN:
Permohonan dibuat
melalui Borang 1 Jadual Pertama (Kaedah 2 (1))
Sek 3(3) dan Kaedah 2(2)
- DISERTAKAN:
- Kertas
cadangan projek
- Pelan tata atur dan pelan pengambilan
- Laporan permulaan penilaian tanah yang akan diambil
- Fee - Jadual Kedua
Kaedah Pengambilan 2017
- Deposit – Kaedah 3 Kaedah Pengambilan 2017
FEE (Jadual Kedua, Kaedah
2(2) )
Pengambilan tanah untuk kemudahan awam (public utility) dibawah seksyen 3(1)(b) seperti jalanraya, landasan, bekalan
elektrik, paip gas, lampu jalan, pembetungan, peparitan, telekomunikasi
Tidak lebih 10 orang
berkepentingan RM1,000.00
Tambahan setiap orang
RM
100.00
ORANG BERKEPENTINGAN
TERMASUKLAH TUAN PUNYA TANAH, PEMEGANG GADAI, PEMASUK KAVEAT, PEMAJAK, PENYEWA
DLL
Contoh:
Pengambilan 1 LOT
tanah yang mempunyai 10 orang berkepentingan
Jumlah
Fee yang perlu dibayar adalah RM1,000.00
Fee boleh dikecualikan
sebahagian atau sepenuhnya oleh Pihak Berkuasa Negeri, jika pengambilan dibuat
oleh Perbadanan Persekutuan atau Negeri yang berkuasa memegang tanah. Provision
seksyen 3(3) Akta
Pengambilan Tanah bukan untuk kemudahan awam seperti perumahan,
aktiviti pertanian, taman rekrasi
Tidak lebih 10 orang berkepentingan :
RM10,000.00
Tambahan orang seterusnya hingga 15 : RM1,000.00
setiap orang
Tambahan orang seterusnya hingga 20 : RM2,000.00
setiap orang
Tambahan orang seterusnya RM3,000.00 setiap
orang
Contoh:
Pengambilan 2 lot tanah
yang mempunyai 20 orang berkepentingan
10 orang
pertama
RM10,000.00
5 x RM1,000.00
RM 5,000.00
5 x RM2,000.00
RM 10.000.00
Jumlah
Fee yang perlu dibayar adalah RM25,000.00
FEE MENJADI HASIL
KERAJAAN NEGERI
DEPOSIT
Deposit yang mesti di
bayar pada kadar 125% daripada nilai pasaran tanah akan diambil yang ditentukan
oleh PENILAI (Kaedah 3(1))
Cara pembayaran: (kaedah
3(2))
50% daripadanya
dikemukakan semasa permohonan dan
75% dikemukakan semasa
penyetujuterimaan terma dan syarat kelulusan oleh Pihak Berkuasa Negeri
Deposit dibayar dalam
bentuk draf bank (Kaedah 3(3))
TUJUAN DEPOSIT:
- Untuk pastikan
pemohon benar-benar berkemampuan dari segi kewangan
- Untuk digunakan
sebagai bayaran pampasan pengambilan nanti
Berdasarkan Kaedah 4(2)
jika pampasan yang akan diawardkan oleh Pentadbir Tanah adalah LEBIH
TINGGI/BESAR daripada bayaran deposit yang telah dibuat, Pentadbir
Tanah hendaklah memohon deposit tambahan daripada pemohon melalui Borang
2 dan pemohon mesti membayarnya DALAM TEMPOH TIGA PULUH HARI DARI TARIKH PENERIMAAN BORANG 2
TINDAKAN/PERTIMBANGAN
PENTADBIRAN TANAH
Seksyen 3(4) dan Kaedah
5(1), Jika permohonan telah lengkap dan teratur, Pentadbir Tanah kemukakan permohonan beserta dokumen kepada Unit
Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) atau Jawatankuasa bagi W.P Kuala Lumpur,
Putrajaya
Seksyen 3(5) Pentadbir
Tanah boleh menolak permohonan yang tidak lengkap sepertimana
yang dikehendaki di para 2
Seksyen 3(6), Kaedah
5(2), PBN TIDAK BOLEH pertimbangkan (shall not consider) permohonan dan
Pentadbir Tanah hendaklah menolak (shall reject) permohonan, jika
tuan punya tanah telah mendapat kelulusan pembangunan dan
pengambilan tanah yang akan dibuat BUKAN BAGI MAKSUD KEMUDAHAN AWAM (public
utility) dibawah seksyen 3(1)(b)
TINDAKAN
UPEN/JAWATANKUASA
Berdasarkan seksyen
3A(1) Akta dan Kaedah 6, UPEN /Jawatankuasa hendaklah membuat pertimbangan dari
segi berikut:
i. Kepentingan
awam
ii. Keupayaan dan
kemampuan pemohon untuk laksanakan tujuan pengambilan tersebut
iii.Daya maju projek dan
iv.Kelulusan pembangunan
yang telah diberikan kepada tuan tanah
Seksyen 3A(2) dan Kaedah
6(2), ADA
KELULUSAN PEMBANGUNAN dan pengambilan untuk kemudahan awam, UPEN/Jawatankuasa akan tentukan kewajaran tuan tanah berdaftar menyertai projek yang mana
pengambilan akan dibuat.
Jika sesuai, UPEN/Jawatankuasa
arahkan PEMOHON supaya berunding melalui BORANG 3 dalam
tempoh 6 minggu dari tarikh penerimaan permohonan dari Pentadbir
Tanah.
Perundingan merangkumi:
i.
Terma dan syarat yang sesuai
ii.
Bentuk kerjasama
Sek 3A(4), Kaedah 7(1) -
PEMOHON kemukakan lapuran lengkap keputusan rundingan
kepada UPEN/Jawatankuasa
Kaedah 7(2)(3) - Jika
perundingan berjaya, UPEN/Jawatankuasa
hendaklah tidak meneruskan permohonan tersebut dan
Pentadbir Tanah hendaklah membayar balik amaun deposit
penuh tanpa faedah dalam tempoh 3 bulan dari tarikh permintaan membayar
balik oleh PEMOHON
Kaedah 7(4) - Jika
perundingan tidak berjaya, UPEN/Jawatankuasa:
i.
Meneruskan proses permohonan
ii.
Membuat apa-apa syor
Kaedah 7(5) - UPEN/Jawatankuasa setelah menimbangkan lapuran penuh dan syor, menghantarnya
kepada Jawatankuasa Khas Pengambilan Tanah atau PBN melalui Borang 4 dalam
tempoh 14 hari dari tarikh terima lapuran penuh perundingan
Mengikut seksyen
3B, JIKA TIADA KELULUSAN PEMBANGUNAN, UPEN/Jawatankuasa
hendaklah membuat pertimbangan dari segi:
i. Kepentingan awam
ii. Keupayaan
dan kemampuan pemohon untuk laksanakan tujuan pengambilan tersebut
iii. Daya maju projek
Jika UPEN/Jawatankuasa
berpendapat pemohon sesuai untuk libatkan diri dalam projek tersebut, boleh memberi
arahan kepada pemohon untuk berunding dengan tuan tanah melalui BORANG
3 dalam tempoh masa yang ditetapkan oleh UPEN/Jawatankuasa mengikut
terma dan syarat yang sesuai.
Pemohon hendaklah
memberi lapuran terperinci keputusan perundingan. Jika berjaya, proses pengambilan
tidak diteruskan
UPEN/Jawatankuasa
kemukakan dokumen serta perakuan kepada Jawatankuasa Khas Pengambilan Tanah atau
PBN
TINDAKAN JAWATANKUASA
KHAS PENGAMBILAN TANAH NEGERI
1. Seksyen
3D Akta, Jawatankuasa akan menilai kesesuaian permohonan, syor yang termasuk
syarat nyata dan sekatan kepentingan dan kemukakan kepada PBN dalam
tempoh 2 bulan dari tarikh terima perakuan daripada UPEN
2. Jika
Jawatankuasa gagal, PBN boleh arahkan UPEN menghantar permohonan,dokumen,
lapuran perundingan serta syor terus kepadanya
KEPUTUSAN PIHAK BERKUASA
NEGERI DAN TINDAKAN PEMOHON
1.
Sek 3E(1), Kaedah 8(1) Pihak Berkuasa Negeri boleh melulus atau
menolak
2. Sek
3E(2), Pihak Berkuasa Negeri TIDAK BOLEH MELULUSAN kawasan
yang lebih besar daripada yang diperlukan.
Sek
3E(3), Kaedah 8(2) Jika PBN MELULUSKANNYA:
a. PBN beritahu Pentadbir Tanah apa-apa terma
dan syarat
b. Pentadbir Tanah hendaklah beritahu PEMOHON melalui
Borang 5 dalam tempoh 14 hari dari tarikh terima kelulusan
c. PEMOHON memberi jawapan dalam tempoh 30 hari dari
tarikh terima Borang 5 untuk mengesahkan penyetujuterimaan
terma dan syarat dan seterusnya membayar baki 75 % deposit
Sek 3E(5), Kaedah 8(3)
Jika PBN MENOLAK:
a. PBN
beritahu Pentadbir Tanah tentang penolakan
b.
Pentadbir Tanah hendaklah beritahu PEMOHON melalui
Borang 6 dalam tempoh
14 hari dari
tarikh terima keputusan penolakan
c. Pentadbir
Tanah membayar kembali amaun deposit tanpa faedah dalam masa 3
bulan dari tarikh penerimaan keputusan penolakan
PENARIKAN BALIK DARI
PERMOHONAN PENGAMBILAN
1. Sek 3F,
Kaedah 9(1) Permohonan penarikan hendaklah dibuat secara bertulis kepada Pentadbir
Tanah
2. Kaedah 9(2) PEMOHON juga disifatkan/dianggap sebagai menarik balik dari permohonan jika:
a. Gagal kemukakan lapuran penuh
perundingan kepada UPEN/Jawatankuasa dalam tempoh yang dinyatakan di
dalam Borang 3
b. Gagal mengesahkan
penyetujuterimaan terma dan syarat kelulusan dalam tempoh 30 hari dari tarikh pemberitahuan penerimaan penyetujuterimaan
tersebut.
TINDAKAN
PENTADBIRAN TANAH
Kaedah 9(3) Jika penarikan dibuat SEBELUM warta seksyen
8:
a. Pentadbir Tanah hendaklah mengenakan fi
penarikan sebanyak RM1,000.00
(Kaedah
9(3)(a))
b. Pentadbir Tanah beritahu PEMOHON pelucuthakan
deposit melalui Borang 7
c. Pentadbir
Tanah boleh melucutkan deposit sebanyak 50% atau RM10,000.00 mana yang
lebih tinggi berdasarkan peringkat permohonan ditarik balik.
Kaedah 9(4) Pihak Berkuasa Negeri, boleh menurut budibicaranya
mengurangkan
pelucuthakan TIDAK
KURANG 10% daripada keseluruhan deposit atau RM10,000.00
mana yang lebih tinggi
Kaedah 9(5) Jika penarikan dibuat SELEPAS penyiaran
pemberitahuan di bawah seksyen 4, atau permohonan disifatkan sebagai
ditarik balik seperti diperenggan 9.2, pampasan bagi kerosakan hendaklah
dibayar mengikut seksyen 6 Akta
Pampasan ini hendaklah dibayar daripada perlucuthakan deposit seperti yang
dinyatakan di perenggan 10.1(c) di atas.
TINDAKAN SETERUSNYA
Setelah pemohon
bersetuju menerima terma dan syarat syarat yang ditetapkan oleh Pihak Berkuasa
Negeri seperti yang dinyatakan diperenggan 8.2.c di atas, urusan seterusnya
adalah pewartaan dibawah seksyen 4, seksyen 8 dan tindakan tindakan lain yang
sama seperti proses pengambilan dibawah seksyen 3(1)(a)
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamAssalam tuan,
BalasPadamSaya ada satu isu tetapi banyak soalan yang hendak ditanyakan.
1. Bolehkah pihak penerima pampasan / pihak tuan tanah / pihak yang berkepentingan (dimana tanah pihak tersebut terlibat dengan pengambilan tanah), memohon untuk mengembalikan semula duit pampasan yang diterima dengan balasan agar tanah yang terlibat dengan pengambilan tersebut diserahkan semula kepada pihak tersebut. Ini atas sebab terdapat opsyen lain yang boleh digunakan selain menggunakan tanah tersebut.
2. Apakah proses yang perlu dilalui untuk mengembalikan semula pampasan tersebut?
3. Adakah jumlah pampasan yang hendak dikembalikan tersebut sama dengan jumlah yang diterima atau terdapat tambahan yang perlu ditanggung oleh pihak tuan tanah.
Perhatian dan pandangan tuan amatlah dihargai.
Sekian, terima kasih.
Lebih baik what's app kpd saya
BalasPadamAda nombor ho leh share?
Padam0172921636
PadamBolehkah bantahan berkaitan dengan pampasan dibawa sehingga ke Mahkamah Persekutuan? Apa keadaan yang boleh bawa ke Mahkamah Persekutuan?
BalasPadamBOLEH BERDASARKAN KEPUTUSAN MAHKAMAH PERSEKUTUAN YANG MEMUTUSKAN SEK 40D TIDAK BERPELEMBAGAAN
BalasPadam