Rabu, 30 Disember 2020

PERINTAH SECARA EX - PARTE

BAGAIMANA MUNCULNYA PERINTAH SECARA EX-PARTE DALAM PROSES PENGAMBILAN TANAH. SAMA ADA AMALAN ATAU MENGIKUT AKTA? 

Terlebih dahulu kita perlu memahami  APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN PERKATAAN EX -PARTE itu?

Berdasarkan pencarian di google:

'ex-parte defined as one of the involved parties ARE NOT PRESENT or not represented'

Semakan pada vikipedia pula:

'ex parte means a legal proceeding brought by one person in the absence of and without representation or notification of other parties.'

Berdasarkan tafsiran di atas, 'ex-parte' bermaksud perintah yang dibuat tanpa kehadiran SATU PIHAK YANG LAIN. 

Dalam proses pengambilan tanah MUNGKIN orang yang berkepentingan ATAU agensi yang pohon pengambilan yang TIDAK HADIR pada masa inquiry dijalankan. 

Di dalam Akta Pengambilan Tanah 1960, TIADA definisi ex-parte dalam seksyen 2 dan tiada menyatakan perintah secara ex-parte secara khusus dalam mana mana seksyen. Cuma dibawah seksyen 14(2) menyatakan:

'Tiap-tiap award yang disediakan dibawah subseksyen (1) hendaklah difailkan diPejabat Pentadbir Tanah dan hendaklah menjadi keterangan yang akhir dan konklusif mengenai keluasan mana-mana tanah dijadualkan, mengenai nilainya pada pendapat Pentadbir Tanah dan mengenai pengumpulan pampasan yang diawardkan oleh Pentadbir Tanah, SAMA ADA ORANG2 BERKEPENTINGAN PADA TANAH ITU HADIR PADA MASA SIASATAN ATAU TIDAK (have or have not appeared at the enquiry)'.

Berdasarkan tafsiran dan seksyen diatas, jika orang berkepentingan TIDAK HADIR SEMASA SIASATAN PENGAMBILAN, perintah yang dibuat OLEH PT ADALAH SAH. DENGAN SYARAT URUSAN MENGESAN MEREKA TELAHPUN DI AMBIL OLEH PENTADBIR TANAH DENGAN MEMATUHI SEKSYEN 52, 53, 54 AKTA

INILAH YANG MEWUJUDKAN PERINTAH SECARA EX-PARTE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan