Selasa, 29 Mei 2012

Soalan dan Pandangan Pengambilan Tanah

Sebelum ke Johor, hari ini saya muatkan soalan berkaitan Akta Pengambilan Tanah yang diterima dan pandangan yang diberikan. Semoga menjadi panduan kepada semua pihak.


Soalan daripada Pejabat Tanah Batu Pahat


a)    Permohonan PBT diterima pada 16.10.2008

b)    Warta seksyen 8 pada 13.5.2010 dan tamat akan pada 12.5.2012.

c)   Tanah tersebut terlibat dengan proses SBKS (Serah Balik Kurnia Semula) pada 18.6.2008. Ianya telah diluluskan oleh mesyuarat kerajaan negeri pada 29.12.2009 bagi tujuan perumahan (12 lot rumah berkembar) .

d)  Borang E telah dikeluarkan dan siasatan telah dijalankan pada   25.11.2010. ada perintah lisan dikeluarkan ketika  bicara tetapi tiada nota siasatan  dibuat, oleh yang demikian borang G dan H tidak dikeluarkan sehingga kini.

e)   Pegawai yang menjalankan bicara tersebut telah bertukar dan kini diambil alih oleh pegawai baru.

f)    Status kini bagi permohonan SBKS adalah,
     - bayaran premium telah dijelaskan dan
     - sedang menunggu dokumen-dokumen sokongan dari jurukur berlesen untuk          pengeluaran hakmilik baru di atas 12 lot tersebut.

(Bentuk soalan dan ayat adalah daripada penanya sendiri)

Pandangan/Jawapan
Pentadbir Tanah kini hendaklah memanggil semula semua orang berkepentingan (melalui surat biasa jabatan) untuk mengadakan siasatan (tempoh seksyen 8 masih berkuatkuasa), kerana siasatan pertama tidak mempunyai nota siasatan dan perintah. Perintah secara lisan tidak boleh digunakan kerana tiada bukti.
Semasa siasatan, lihat semula pelan SBKS yang diluluskan. Jika kawasan pengambilan termasuk kawasan yang diluluskan untuk perumahan dalam pelan SBKS, Pentadbir Tanah hendaklah membayar pampasan kawasan terlibat kerana premium tambahan telahpun dijelaskan, kecualilah kawasan yang terlibat dengan pengambilan adalah kawasan yang diluluskan untuk jalan di dalam pelan SBKS yang diluluskan.
* SBKS - Serah Balik Kurnia Semua

Tiada ulasan:

Catat Ulasan