Jumaat, 17 Mei 2013

Permasalahan Pengambilan Tanah


Saya ada menerima persoalan mengenai pengambilan tanah dari seseorang. Persoalannya adalah seperti berikut:

Merujuk kepada Jadual Pertama Akta Pengambilan Tanah 1960, jelaskan prinsip dan seksyen yang berhubung dengan penentuan pampasan kes berikut:

(a) En Chong mempunyai sebidang tanah di Sabak Bernam. Tanah En. Chong terlibat dengan pengambilan bagi tujuan pembinaan balai bomba. Ia telah diwartakan dibawah seksyen 4 pada 1/12/2009. Nilai pasaran harta tanah dikawasan sekitar subject lot adalah RM200,000.00 sehektar. Pada 3/1/2011, pewartaan dibawah seksyen 8 telah dibuat dan nilai pasaran sebanding kawasan sekitar telah meningkat kepada RM300,000.00 sehektar. En chong telah menuntut nilai tanah miliknya pada kadar RM300,000.00 sehektar.

Soalan saya, tuntutan En. Chong adalah betul dan adakah Perenggan 1 Jadual Pertama sesuai dengan jawapannya atau Perenggan 1C

(b) Tanah ladang getah seluas 3 hektar daripada 100 hektar telah terlibat dengan pengambilan tanah untuk projek lebuh raya. Pemilik tanah mengemukakan tuntutan pampasan berdasarkan kepada transaksi tanah-tanah kebun kecil yang berkeluasan 2 hingga 4 hektar.

Soalan saya, perenggan yang manakah saya patut gunakan dalam situasi ini. Adakah perenggan 1B atau perenggan 2(a)  atau perenggan 2D

Soalan seterusnya: Apakah yang dimaksudkan dengan kos sampingan?


JAWAPAN/PANDANGAN

(a) Jawapannya adalah PERENGGAN1. Perenggan 1 adalah penentuan nilai pasaran tanah. Berdasarkan perenggan tersebut nilai pasaran tanah yang terlibat adalah ditentukan berdasarkan tarikh pewartaan seksyen 4 atau seksyen 8. Jika pengambilan tanah diwartakan dibawah seksyen 4 terlebih dahulu dan dalam tempoh 12 bulan diikuti dengan pewartaan dibawah seksyen 8, nilai tanah tersebut ditentukan pada tarikh warta seksyen 4 dan jika tidak diwartakan dibawah seksyen 4 tetapi terus diwartakan dibawah seksyen 8, nilai tanah ditentukan pada tarikh warta seksyen 8.

PERENGGAN 1C pula: Jika tanah yang terlibat dengan pengambilan telah diwartakan dibawah seksyen 8 dan berlaku penjualan (transaksi) atau dengan kata lain tanah dijual selepas pewartaan dibawah seksyen 8, nilai jualan tersebut/harga jualan tidaklah menggambarkan nilai tanah sebenar, kemungkinan telah dinaikkan untuk tujuan mendapat keuntungan.

(b) PERENGGAN  1B adalah tepat. PERENGGAN 2D adalah penjualan keseluruhan lot ladang tersebut (kerana tafsiran tanah ladang bukan sahaja satu lot, tetapi beberapa lot). Ini terbukti dalam perenggan 2D ada perkataan 'atau menjadi sebahagian daripada suatu lot tanah estate'.

Maksud kos sampingan pula adalah seperti yang dinyatakan didalam seksyen 14(5) Akta Pengambilan Tanah dan juga Perenggan 2(b),(c),(d),(e),(f)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan