Isnin, 21 April 2014

Soalan Pengambilan Tanah

Selepas bersara dari perkhidmatan awam, saya masih menerima persoalan-persoalan berkaitan dengan Akta Pengambilan Tanah dan Kanun Tanah Negara sama ada melalui telefon, sms atau email. Hari ini saya menerima satu persoalan mengenai pengambilan tanah dari staf Pejabat Tanah Setiu, Terengganu. Soalan ini belum pernah ditanya sepanjang perkhidmatan saya sebelum ini. Soalannya berbunyi seperti berikut:
 
'Pihak Berkuasa Negeri telah menolak permohonan pengambilan tanah dibawah seksyen 3(1)(c) Akta yang melibatkan Tanah Pegangan Melayu. Boleh atau tidak PEMOHON membuat rayuan' Jika tidak diluluskan apakah tindakan seterusnya?

 
Pandangan.
 
Berdasarkan seksyen 3E(1) Akta Pengambilan Tanah, 1960 'Apabila menerima permohonan yang tersebut dalam seksyen 3A(7)(b) atau 3D, mengikut mana yang berkenaan, Pihak Berkuasa Negeri (PBN) boleh meluluskan atau menolak permohonan itu. INI BERMAKNA RAYUAN TIDAK LAGI BOLEH DIBUAT. Dalam kes ini juga saya dimaklumkan PBN menolak kerana untuk menjaga kepentingan TANAH PEGANGAN MELAYU kerana permohonan pengambilan dibuat oleh syarikat yang bukan tergolong daripada 'Syarikat Melayu'. Ini juga menguatkan lagi hujjah bahawa rayuan tidak lagi boleh dibuat. Tindakan seterusnya yang perlu diambil adalah berdasarkan seksyen 3E(5) iaitu:

'Jika PBN telah menolak apa-apa permohonan dibawah subseksyen (1), ia hendaklah memberitahu Pentadbir Tanah yang hendaklah serta merta memaklumkan pemohon itu dan mengembalikan amaun penuh deposit yang telah dibayar, tanpa pembayaran apa-apa bunga (interest) dalam tempoh tiga bulan'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan