Selasa, 24 Jun 2014

Pengambilan Tanah di Labuan

Pada asalnya, pengambilan tanah di Pulau Labuan menggunakan Land Acquisition Ordinance (Sabah Cap 69). Selepas Labuan menjadi sebahagian daripada Wilayah Persekutuan, pengambilan tanah di Labuan menggunapakai Akta Pengambilan Tanah 1960 sepertimana di Semenanjung Malaysia. Persoalan yang timbul adalah, banyak kes pengambilan tanah di bawah Land Acquisition Ordinance dahalu tidak dapat diselesaikan setelah Akta Pengambilan Tanah 1960 diperluaskan penggunaanya ke Labuan. Oleh yang demikian untuk menyelesaikannya perlu mengikut Land Acquisition Ordinance ATAU mengikut Akta Pengambilan Tanah 1960.
 
JAWAPANNYA ADALAH MESTI MENGIKUT LAND ACQUISITION ORDINANCE. Ini berdasarkan P.U. (A) 455 Akta Perlembagaan (PIndaan) (No.2) 1984 Perintah Wilayah Persekutuan Labuan (Pemerluasan dan Ubah Suaian Akta Pengambilan Tanah) 2009 seksyen 4(4) yang menyatakan:
 
'Mana-mana prosiding yang yang belum selesai atau yang telah dimulakan di bawah Ordinan yang dimansuhkan sebelum Perintah ini mula berkuatkuasa hendaklah diteruskan dan diselesaikan dibawah Ordinan yang dimansuhkan seolah-olah Perintah ini tidak dibuat'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan