Selasa, 8 Januari 2019

Bayaran Pampasan Pemilik Gila/Hilang Ingatan Dan Seumpama

ISU 

Ada satu lot yg terlibat dengan pengambilan tanah di daerah saya, namun pemilik tanah tersebut didapati menghidap penyakit mental yang menyebabkan beliau tidak dapat hadir ke perbicaraan.

Adik beliau yang mewakilinya pula menyatakan segala hal ehwal abg beliau diuruskan oleh beliau. Dalam kes ini, macam mana saya nak proceed.

ADAKAH WANG PAMPASAN AKAN DIBAYAR KEPADA TUAN TANAH SEBENAR ATAU KEPADA KELUARGA YANG MENJAGANYA ATAU DIDEPOSIT KEAMANAH RAYA BERHAD ATAUPUN. DIDEPOSITKAN KE MAHKAMAH?

PANDANGAN TUAN JAIYA ABU

Apabila tuan punya tanah menghadapi masalah mental maka itu merupakan satu alasan/sebab kepada Pentadbir Tanah untuk mendepositkan wang pampasan ke Mahkamah Tinggi sebagaimana peruntukan seksyen 29 (1)(a) APT - ".....there shall be no person competent  to receive such payment"

Selepas itu, Pentadbir Tanah samada melalui Borang M atau saman pemula boleh memohon kepada Mahkamah Tinggi untuk mendapatkan perintah kepada siapa wang pampasan tersebut layak dibayar. 

Secara alternatif, waris tuan punya tanah juga boleh memohon kepada Mahkamah untuk mendapatkan perintah kepada siapa wang pampasan layak dibayar. 

Kes ini serupa dengan kes dari satu Pej Tanah di NS yang ditanyakan kepada saya tempohari. 

Kes Syaripah Nurbaya PT Hulu Terengganu

Setuju dengan Tuan Jaiya Abu.. kes ini pernah saya buat di Pejabat Tanah Hulu Terengganu... Alhamdulillah selesai dengan baik... jika seseorang itu di sahkan pesakit mental.wang pampasan hendaklah diamanahkan kepada mahkamah.. nanti mahkamah akan memutuskan cara mana wang itu dikeluarkan... kalu kes saya... mahkamah telah memutuskan wang tersebut dikeluarkan sedikit2 kepada waris yang layak bagi menjaga kebajikan pesakit mental tersebut...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan