Jumaat, 11 November 2011

Soal Jawab Akta Pengambilan Tanah

Saya Mohd Fadly Bin Abdul Hamid, Pen.Peg.Tanah di Pejabat Tanah Rengit Batu Pahat  Johor, ingin nak tanya Tn. tentang Pengambilan Balik Tanah (PBT).

Saya sedang membuat 1 permohonan PBT individu untuk rizab jalan (untuk ekonomi Malaysia), persoalan saya ialah:

1. Apakah status tanah yang telah di PBT itu? Adakah rizab jalan untuk awam atau cuma untuk kegunaan individu yang meminta sahaja (kerana keseluruhan kos dan pampasan ditanggung oleh pihak yang meminta)

2. Adakah pihak yang meminta boleh menggunakan tanah yang di PBT selain dari tujuan rizab jalan contohnya mendirikan rumah di atas tanah tersebut?

3. Dalam tempoh berapa lama harus pentadbiran keluarkan hakmilik sambungan dan
Permohonan Ukur ke atas tanah yang masih berbaki?

Pendangan/Jawapan

1.  Apabila tanah diambil oleh individu, hak ke atas kawasan diambil ADALAH KEPUNYAAN INDIVIDU TERSEBUT dan individu tersebut boleh memohon hakmilik(Geran?) sama seperti memohon tanah  biasa mengikut KTN untuk tanah tersebut dan Pejabat tanah mesti keluarkan hakmilik kepadanya. 

2.  Apabila hakmilik dikeluarkan kepadanya dan syarat nyata tanah tersebut ‘hanyalah untuk jalan keluar masuk’ makan tuanpunya tidak boleh mendirikan rumah di atasnya.

3.  Selepas keluar Borang K, Pejabat Tanah hendaklah segera membuat Permintaan Ukur (PU) seterusnya JUPEM akan mengukur baki lot dan setelah selesai barulah hakmilik sambungan boleh dikeluarkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan