SIRI KETIGA PULUH ENAM
PENGAMBILAN TANAH DARIPADA PELBAGAI PERSPEKTIF
(BAHAGIAN AKHIR)
TOT Siri ke 33, 34 dan 35, penulis telah memaparkan pandangan negatif
sebahagian anggota masyarakat mengenai pengambilan tanah. Daripada perspektif
sebahagian anggota masyarakat, pengambilan tanah yang dilaksanakan oleh
kerajaan telah disifatkan sebagai suatu rampasan, pengambilan tanah dikatakan
dijalankan tanpa perundingan, pengambilan tanah adalah satu paksaan kepada
tuan-tuan tanah supaya menjualkan tanahnya kepada kerajaan dan pengambilan
tanah dilakukan secara paksa dan secara kekerasan. Di pihak
kerajaan, walaupun pengambilan tanah dikritik hebat, Pihak Berkuasa Negeri
(PBN) secara berterusan meluluskan permohonan pengambilan tanah
yang dikemukakan kepadanya sama ada bagi memenuhi keperluan dan kegunaan
Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan bagi tujuan awam atau bagi faedah dan
kepentingan mana-mana orang atau perbadanan/syarikat untuk apa-apa
maksud yang pada pendapatnya memberi manfaat kepada pembangunan ekonomi
Malaysia. Ini kerana Akta Pengambilan Tanah 1960 (APT 1960) memberi kuasa
budibicara sepenuhnya kepada PBN untuk meluluskan permohoan pengamblian tanah
untuk public purpose, public interest, public utility and
public benefit.
Seksyen kecil 3(1) APT 1960 memperuntukkan bahawa PBN boleh mengambil tanah
yang diperlukan: (a) untuk maksud awam; (b) oleh mana-mana orang atau
perbadanan untuk apa-apa maksud yang pada pendapat PBN memberi manfaat kepada
pembangunan ekonomi Malaysia atau sebahagian daripadanya atau manfaat kepada
orang awam secara umumnya atau kepada suatu kelas orang awam; dan (c)
untuk maksud perlombongan atau perumahan, pertanian, perniagaan, perusahaan
atau maksud rekreasi atau mana-mana kombinasi daripada maksud itu.
Istilah “maksud awam” ialah apa-apa kepentingan untuk faedah awam atau
sebahagian awam tetapi bukan untuk faedah individu. Dalam hal ini pengambilan
tanah untuk sekolah, hospital, mahkamah dan jalan adalah dianggap sebagai
maksud awam. Sepertimana yang dinyatakan dalam perenggan 3(1)(b) APT 1960, PBN
boleh juga mengambil tanah untuk mana-mana orang atau perbadanan untuk apa-apa
maksud yang pada pendapat PBN memberi manfaat kepada pembangunan ekonomi
Malaysia atau sebahagian daripadanya atau manfaat kepada orang awam secara umumnya
atau kepada suatu kelas orang awam. Orang membawa maksud: (i) warganegara; (ii)
umur tidak kurang 18 tahun; (iii) bukan seorang yang muflis (bankrupt);
dan (iv) bukan seorang yang disabit dengan kesalahan dan dihukum penjara satu
tahun atau lebih dalam tempoh lima tahun sebelum permohonan. Manakala Badan
adalah bermaksud syarikat/perbadanan/badan yang ditubuhkan atau didaftarkan di
bawah: (i) Akta Syarikat 1965; (ii) mana-mana Akta atau Enakmen Negeri;
(iii) Akta Pertubuhan 1966; (iv) Akta Koperasi 1948; dan (v) Akta
Pendaftaran 1956.
Kerajaan melalui Kementerian/Jabatan/Agensinya atau orang/perbadanan
(selepas ini disebut sebagai pihak yang memerlukan tanah) juga berterusan mengemukakan
pemohonan pengambilan tanah kepada PBN melalui Pentadbir Tanah dan Pengarah
Tanah dan Galian. Bagi mereka, perolehan tanah untuk tapak projek melalui
pengambilan tanah merupakan satu mekanisma terbaik. Walaupun ada kaedah lain
untuk memperoleh tanah tetapi banyak halangannya.
Halangan Perolehan Tanah Melalui Kaedah Memohon Tanah Kerajaan
Pihak yang memerlukan tanah boleh memohon tanah kerajaan daripada PBN.
Kaedah ini dikatakan mudah dan senang. Pada hakikat, banyak masalah dan
halangan untuk mendapatkan tanah kerajaan daripada PBN. Halangan yang biasa
dihadapi adalah seperti tidak ada tanah kerajaan yang boleh dipohon kerana
semua tanah kerajaan telah dibuat pelupusan kepada orang ramai terutama tanah
yang berpotensi dan terletak dilokasi yang strategik seperti di bandar-bandar
dan di kawasan-kawasan yang telah maju. Bagi kawasan luar bandar pula, kerajaan
telah menyerahkan kepada agensi pembangunan wilayah seperti FELDA dan Lembaga
Kemajuan Wilayah (LKW) untuk dimajukan sebagai pembangunan berkelompok di bawah
Group Settlement Area (GSA). Jika ada lagi tanah kerajaan,
ini tidak sesuai untuk tujuan projek yang akan dilaksanakan kerana keadaan
fizikal tanah yang terlalu rendah dan sentiasa ditenggelami air atau terlalu
curam. Ketidaksesuaian dari segi fizikal ini diburukkan lagi dengan ketiadaan
prasarana dan kemudahsampaian. Masalah fizikal tanah ini boleh meninggikan kos
untuk memajukannya. Keadaan fizikal tanah boleh membebankan. Ini kerana kawasan
yang topografinya tinggi rendah memerlukan peruntukan dana yang lebih bagi
menyediakan kemudahan asas dan prasarana pembangunan. Keadaan fizikal seperti
tofografi, kebolehsampaian, kemudahan dan prasarana serta keadaan tanah
menyebabkan ia tidak sesuai untuk dibangunkan.
Membeli Tanah Bermilik (Alienated) Daripada Tuanpunya
Membeli tanah bermilik daripada tuanpunya tidak semudah yang
dijangkakan. Membuat urusniaga dengan tuan tanah terutama jual beli yang
berasaskan prinsip willing seller and willing buyer adalah tidak semudah
yang disangkakan. Banyak masalah dan halangan yang mengganggu proses penawaran
tanah untuk pembangunan melalui kaedah ini seperti halangan perundangan,
halangan pemilikan dan sikap serta gelagat tuan tanah.
Halangan Gelagat dan Sikap Tuan Tanah Dalam Proses Jual Beli Tanah
Antara masalah yang sering ditemui dalam proses jual beli tanah adalah
gelagat tuan tanah yang cerewet. Gelagatnya menjadi-jadi apabila tanah
diperlukan segera sedangkan tuan punya tanah tidak begitu berminat untuk
menjualnya. Tuan tanah melengah-lengah perundingan dalam proses pindah milik,
lebih-lebih lagi bila motif, nilai, keutamaan dan persepsi serta pandangan
pihak yang memerlukan tanah dan tuanpunya tanah tidak sama. Soal personaliti
dan gelagat ini boleh mempengaruhi kelancaran proses jual beli. Keadaan menjadi
lebih kritikal bila ramai tuan tanah yang terlibat dan mendapat sokongan
daripada pihak ketiga.
Inilah yang dikatakan oleh Ismail (1999), sikap tuan tanah boleh
menghalang proses jual beli tanah. Misalnya, tuan tanah tidak mahu meneruskan
rundingan jual beli tanah untuk dibangunkan apabila keadaan pasaran, pampasan
dan polisi bank atau fasa pembangunan yang dirancang tidak bersesuaian. Evans
(1985) pula mengatakan bahawa tanah mungkin tidak dapat dijual apabila tuan
tanah menjangkakan harga tanah mereka akan terus meningkat. Jangkaan ini
bergantung pada keadaan pasaran dan sikap ‘tunggu dan lihat’ tuan tanah.
Kadang kala sikap tuan tanah ini dipengaruhi oleh sejauhmana kefahaman
mereka tentang projek yang akan dijalankan, latarbelakang pendidikan, usia tua,
bangsa dan status pekerjaan serta kepentingan mereka dalam projek yang
dirancang. Biasanya tuan tanah yang tidak mempunyai apa-apa kepentingan dalam
projek yang dirancang bersikap dingin dan pesimis.
Sikap tuan tanah yang terlalu fanatik terhadap tanah boleh menggagalkan
terus usaha perundingan penjualan dan pindah milik tanah mereka. Terdapat tuan
tanah yang enggan menjual tanah kerana tanah yang ada itu adalah warisan pesaka
nenek moyang yang perlu dipertahankan, tanah yang mempunyai nilai sentimental,
tanah yang menjadi pergantungan hidup. Lantaran itu mereka sanggup “bermandi
darah” mempertahankan tanahnya. Dalam situasi ini jual beli tidak lagi dapat
digunapakai dan kaedah lain seperti pengambilan tanah lebih sesuai.
Halangan
Pemilikan Dalam Jual Beli Tanah
Di bawah Sistem Torrens, pendaftaran hak milik adalah satu perkara yang
diberi perhatian serius untuk memastikan hak seseorang terhadap tanah diakui dan
terjamin. Dokumen hak milik sama ada Dokumen Hak Milik Keluaran (DHK) atau
Dokumen Hak Milik Daftar (DHD) adalah sebagai bukti sah yang tidak boleh
disangkal. Ia diperlukan dalam sebarang urusan pentadbiran dan urusniaga.
Masalah jual beli timbul bila pemilik asal telah meninggal dunia dan proses
pembahagian pesaka belum dituntut lagi atau belum selesai. Siapa yang berhak ke
atas tanah tersebut belum lagi ditentu dan disahkan oleh undang-undang,
sedangkan setiap pindah milik memerlukan persetujuan orang yang berdaftar
secara sah seperti dalam dokumen hak milik. Jika berlaku juga jual beli, urusan
pindah milik tidak dapat didaftarkan.
Bagi tanah-tanah yang ada kaveat atau gadaian, jual beli dan pindah
milik perlu terlebih dahulu mendapat persetujuan pencatit kaveat atau pemegang
gadai. Ia tidak boleh dilakukan sewenang-wenang tanpa persetujuan pencatat
kaveat atau pemegang gadai kerana mereka dianggap mempunyai kepentingan
terhadap tanah tersebut. Untuk mendapat persetujuan pencatat kaveat dan
pemegang gadai, memerlukan masa. Terdapat juga kes apabila bahagian syer antara
pemilik bersama tidak cukup atau terlebih yang memerlukan proses mahkamah untuk
membetulkannya. Inilah yang dikatakan, ciri-ciri pemilikan harta tanah seperti
hak milik tidak sempurna dan tuan tanah tidak dapat dikenal pasti boleh menjadi
penghalang untuk menjual tanah.
Jadual di bawah menunjukkan masalah pemilikan pelbagai
yang melibatkan ramai pemilik menyebabkan tanah tidak dapat dijual
apabila ada kalangan pemilik yang enggan menjual tanah mereka atau tidak
bersetuju dengan syarat-syarat yang dikenakan.
Halangan
Pemilikan Dalam Jual Beli Tanah
JENIS
|
KETERANGAN
|
Tuan
tanah setuju jual dengan syarat.
|
Syarat-syarat dan terma-terma
jualan.
Harga jualan tidak dipersetujui.
|
Tuan
tanah tidak setuju jual.
|
Meneruskan guna tanah sedia ada
sebab:
Pendudukan, pelaburan, untuk
kegunaan kebajikan yang lain, untuk kawalan dan pemuliharaan, untuk
pembangunan sendiri, untuk dijual pada masa depan, tidak ada niat menjual,
masa tidak sesuai, tidak pasti menjual dan spekulasi.
|
Pemilikan
tidak diketahui atau tidak jelas.
|
Hak milik tidak sempurna atau
hilang.
Berlaku pertelingkahan hak milik.
|
Kuasa
pemilikan tidak jelas.
|
Tanah yang ada amanah dan kaveat.
Tanah tertakluk pada pajakan atau
lesen.
Tanah tertakluk pada gadai janji
atau caj yang lain.
Tanah tertakluk pada waad
tertentu.
Tanah tertakluk pada ismen.
|
Pemilikan
perlu untuk pembangunan
|
Tanah terpinggir (ransom)
Pemilikan pelbagai.
|
Sumber:
Ismail (1999)
Setelah meneliti huraian di atas, dapat dirumuskan bahawa perolehan
tanah melalui kaedah memohon tanah kerajaan daripada PBN menghadapi masalah
seperti berikut: (a) tidak ada tanah kerajaan yang boleh dipohon; dan (b) jika
ada, ianya tidak sesuai dengan tujuan projek yang hendak dilaksanakan itu.
Manakala masalah lazim yang sering dihadapi ketika membuat keputusan untuk
memperolehi tanah melalui kaedah jual beli tanah bermilik daripada tuanpunya
adalah seperti berikut: (a) tuanpunya enggan menjual tanah itu kerana
sebab-sebab tertentu seperti tanah pusaka yang diwarisi dan sebagainya; (b)
jika tuanpunya sanggup menjual tanah itu, harganya pula terlalu tinggi; (c)
kadangkala tuanpunya sanggup menjualkannya dengan harga yang berpatutan tetapi
tanah itu terikat pula dengan beberapa bebanan yang masih berkuatkuasa seperti
gadaian, pajakan, lien, atau tertakluk kepada suatu kaveat persendirian dan
sebagainya; (d) ada pihak yang sanggup menjual dengan harga yang berpatutan dan
tidak ada apa-apa bebanan atau kaveat yang menghalang penjualan itu tetapi
malangnya tuanpunya yang berdaftar telah meninggal dunia dan proses pembahagian
pusaka belum dimulakan lagi oleh waris-warisnya ataupun sudah
dimulakan tetapi belum lagi selesai; (e) dalam keadaan di mana tuanpunya tanah
sanggup menjualkannya dengan harga yang berpatutan dan tidak ada apa-apa
bebanan atau kaveat yang menghalang tetapi penjualan itu pula bertentangan
dengan undang-undang seperti Tabah Rizab Melayu menyebabkan ianya tidak boleh
dijual atau dipindahmilik kepada pihak yang berkehendakkan tanah itu.
Oleh kerana tanah yang sesuai itu terlalu sukar untuk dibeli kerana
adanya beberapa halangan baik dari segi sosial mahupun undang-undang maka ianya
terpaksalah digunakan cara menerusi proses dan kuatkuasa undang-undang dengan
mengambil secara paksa. Tanpa adanya kaedah atau cara perolehan tanah melalui
pengambilan tanah secara paksa, proses pembangunan negara menjadi lambat atau
gagal kerana kaedah jual beli tidak boleh menyelesaikan masalah berbangkit.
Dalam masa yang sama, kerajaan melalui Kementerian/Jabatan/Agensinya sama
ada secara bersendirian atau dengan kerjasama swasta rancak melaksanakan
program pembangunan untuk mewujudkan pelbagai rangkaian peluang pekerjaan
kepada rakyat, membantu meningkatkan taraf ekonomi dan kedudukan kewangan
penduduk yang sekali gus menepati keperluan kebajikan dan sosial mereka.
Diketika ini, pengambilan tanah melalui kuatkuasa APT 1960 merupakan satu
mekanisma terbaik untuk memperolehi tanah.
Dalam hal ini, penulis ingin berkongsi pengalaman mengenai perolehan
tanah FELDA Sendayan oleh Perbadanan Kemajuan Negeri, Negeri Sembilan (PKNNS)
dan MHS Land Sdn. Bhd untuk dijadikan sebagai satu kawasan perindustrian
berteknologi tinggi yang berasaskan kepada industri aviasi, aeroangkasa dan
multimedia. Kawasan ini akan dikenali sebagai Bandar Teknologis Raya Negeri
Sembilan. PKNNS selaku agensi kerajaan negeri telah diberi amanah untuk
memajukan dengan kerjasama swasta. Bagi melaklsanakan projek tersebut, PKNNS
telah mengenalpasti rakan usahasama iaitu MHS Land Sdn. Bhd. Perjanjian
usahasama telah ditandatangani pada 8 November 1996. Mengikut perjanjian,
perolehan tanah diuruskan oleh PKNNS dan bayaran akan ditanggung oleh MHS Land
Sdn. Bhd. PKNNS memegang ekuiti sebanyak tiga puluh peratus dan MHS Land Sdn.
Bhd. sebanyak tujuh puluh peratus. Sebuah syarikat usahasama iaitu Syarikat
Gardenia Success Sdn. Bhd. telah ditubuhkan untuk memajukan kawasan ini.
Jumlah keseluruhan tanah yang terlibat dalam cadangan ini ialah 5,598
ekar yang dimiliki oleh seramai 513 orang peneroka iaitu keseluruhan kawasan
ladang FELDA Sendayan. Kawasan kampung dan penempatan para peneroka FELDA
Sendayan tidak termasuk dalam cadangan ini. Mengikut pelan konsep, agihan guna
tanah Teknologis Raya Negeri Sembilan ialah Koridor Korporat MAS seluas 1.1
peratus, Taman Komersil 7.6 peratus, Taman Korporat 1.2 peratus, Taman
Enterprise IT 2.7 peratus, Taman Teknologi Komunikasi 1.6 peratus, Taman
Pembuatan Teknologi Tinggi 7.9 peratus, Taman Perindustrian Aeroangkasa 10.5
peratus, Industri Kecil dan Sederhana (IKS) 2.8 peratus, Pusat Pentadbiran
Universiti Aeroangkasa 0.9 peratus, Kampus Perubatan 1.1 peratus, Pusat Islam
0.4 peratus, Padang Golf 3.9 peratus, Kompleks Sukan 0.6 peratus, Kawasan
Lapang 0.6 peratus, Pusat Rawatan Kumbahan 0.4 peratus, Pusat Pemerosesan Sisa
Pepejal 0.4 peratus dan Jalan Utama dan Infrastruktur 21.7 peratus.
Selaras dengan kehendak Kerajaan Negeri Sembilan supaya perolehan tanah
dibuat melalui kaedah jual beli, pihak PKNNS telah mengadakan perbincangan
dengan semua peneroka FELDA Sendayan melalui Jawatankuasa Kemajuan dan
Keselamatan Rancangan (JKKR) dan agensi-agensi lain. Perbincangan dijalankan
atas prinsip willing buyer–willing seller. Ia juga diikuti dengan
beberapa siri penerangan dan sesi perbincangan dengan peneroka khususnya
mengenai perkara-perkara penting seperti harga, cara pembayaran dan nilai
tanah. Hasil daripada beberapa siri penerangan dan perbincangan tersebut,
akhirnya persetujuan mengenai harga, syarat dan terma perjanjian serta kaedah
bayaran pembayaran telah dicapai. Harga tanah ialah RM3.00 skp atau jumlah
keseluruhan bagi setiap peneroka ialah RM1.5juta. Bayaran dibuat dalam empat peringkat
iaitu: (i) 10% apabila perjanjian jual beli dan dokumen-dokumen yang disebut di
dalam perjanjian selesai ditandatangani; (ii) 25% selepas pembatalan sekatan
GSA; (iii) 30% selepas pembatalan sekatan kepentingan dan syarat nyata diendos
dan diserah kepada PKNNS; (iv) 35% selepas tanah ladang diserahbalik kepada
Kerajaan Negeri Sembilan melalui Borang 12A dan diendoskan oleh
Pendaftar/Pentadbir Tanah.
Selain daripada syarat-syarat di atas, peneroka juga bersetuju
menandatangani Surat Kuasa Wakil atau Power of Attorney bagi melantik
PKNNS untuk menguruskan segala perkara mengenai hal ehwal hak milik tanah
mereka seperti memohon untuk membatalkan hak milik berangkai, membatalkan
sekatan kepentingan dan urusan menyerah balik tanah dan
lain-lain.
Perjanjian jual beli telah ditandatangan pada 13 November 1996 dan 29
Januari 1997. Mereka telah menerima wang pendahuluan 10% setiap seorang
atau RM150,000.00. Proses perundingan memakan masa setahun bermula daripada
tarikh perjumpaan awal PKNNS dengan peneroka-peneroka melalui JKKR FELDA pada
18 OKtober 1995 sehinga tarikh menandatangani perjanjian pada 29 Januari 1997.
Ternyata perolehan tanah melalui kaedah jual beli atas
prinsip willing buyer–willing seller yang telah yang dilaksanakan oleh
PKNNS untuk memperolehi tanah ladang FELDA Sendayan seluas 5,598 ekar daripada
513 orang peneroka gagal kerana: (i) terdapat 44 hak milik bermasalah iaitu 23
lot dengan keluasan 180.11 ekar dalam proses pembahagian harta pesaka kerana
peneroka asal telah meninggal dunia dan 21 lot dengan keluasan 144.071 ekar
terdapat kaveat dan amanah. Jumlah luas keseluruhan ialah keluasan 324.185
ekar; (ii) 46 orang peneroka yang melibatkan tanah seluas 411.084 ekar tidak
mahu menandatangani perjanjian kerana tidak mahu menjualnya dengan alasan yang
tersendiri seperti tanah mempunyai nilai ekonomi iaitu: (i) tanah sebagai
modal; (ii) tanah sebagai satu bentuk pelaburan; (iii) tanah sebagai punca
utama pendapatan; dan (iv) tanah sebagai faktor pengeluaran. Selain daripada
tanah mempunyai nilai ekonomi, tanah juga mempunyai nilai sosial iaitu: (i)
tanah mempunyai nilai sentimental; (ii) tanah sebagai simbol status dan maruah;
(iii) tanah lebih bernilai daripada wang ringgit; dan (iv) tanah adalah warisan
keluarga dan pesaka untuk anak cucu.
Terdapat juga peneroka yang menyatakan harga tanah yang
ditawarkan oleh PKNNS atas kadar RM3.00 skp adalah rendah dan tidak munasabah.
Mereka sebaliknya menetapkan harga jualan dengan kadar RM18.00 skp. Harga
jualan ini ditentukan setelah mengambilkira dan mempertimbangkan kos-kos
peluang, kos-kos melepas dan kos-kos alternatif. Setelah mempertimbangkan
faktor-faktor di atas, jelaslah bahawa harga yang diminta RM18.00 skp atau
RM7,056,720.00 (9 ekar/43,560 skp x RM18.00) adalah munasabah, sesuai dan adil
kepada semua pihak terutamanya peneroka yang terpaksa berpisah dan mengorbankan
satu-satunya tanah yang dimiliki untuk memberi laluan kepada pembangunan
negara. Hanya sekali inilah peluang yang datang dan tidak mungkin mereka akan
mendapat tuah seperti ini lagi pada masa hadapan. Oleh yang demikian, peneroka
patut mendapat hak keistimewaan (privilege), kelebihan harga (price
advantage) dan nilai tambah (value added) terhadap penilaian awal
tanah mereka yang amat berpotensi dan strategik.
Sebagai
jalan keluar daripada masalah ini, pengambilan tanah secara paksa melalui
kuatkuasa APT 1960 adalah kaedah terbaik. Pengambilan tanah boleh digunakan
untuk memperolehi tanah daripada tuan-tuan tanah yang enggan dan degil untuk
menjualnya secara sukarela. Dengan kuasa yang diberikan oleh seksyen 3 APT
1960, PBN mempunyai kuasa untuk mengambil mana-mana tanah walaupun tuan tanah
tidak bersetuju dan keputusan PBN adalah muktamad. Inilah yang dikatakan,
apabila tanah diambil oleh kerajaan, masalah tuan tanah yang enggan menjual
dapat diatasi. Malah bukan setakat itu sahaja, melalui pengambilan tanah,
masalah yang berkaitan dengan hak milik bermasalah juga dapat diselesai.
Pendekataan ini digunakan sepenuhnya oleh PKNNS. Pengambilan tanah digunakan
dalam usaha untuk menyelesaikan hak milik yang bermasalah dan mengatasi
keengganan tuan tanah untuk menjualnya. PKNNS tidak sanggup lagi berunding
dengan tuan-tuan tanah kerana harga diminta RM18.00 skp terlalu tinggi dan
PKNNS/MHS. Land Sdn. Bhd. tidak mampu membayarnya. Dengan pengambilan, pampasan
dibayar berdasarkan prinsip Jadual Pertama APT 1960. Pengambilan tanah tidak
boleh dihalang dan dibantah, hanya pampasan sahaja boleh
dibantah.
Lantaran
itu, permohonan pengambilan tanah telah dikemukakan kepada Pentadbir Tanah
Seremban pada Ogos 1997. Cadangan pengambilan tanah telah diwartakan dalam
Warta Kerajaan Negeri Sembilan melalui Warta No. 4/6/97 bertarikh 6 November
1997.
Kaedah
pengambilan tanah untuk memperoleh tanah melalui kuatkuasa APT 1960 juga
dilaksanakan oleh kerajaan untuk Projek Mass Rapid
Transit Corporation Sdn. Bhd. (MRT).
Walaupun satu inovasi atau pendekatan baru dalam perolehan tanah telah
diperkenalkan yang diberi nama sebagai Pembangunan Bersama Menerusi
Kaedah Perjanjian Persefahaman atau lebih dikenali
sebagai Mutual Agreement tetapi masih menemui jalan buntu bilamana tuan
tanah enggan bekerjasama. Dengan tidak menafikan kejayaan kaedah mutual
agreement dalam perolehan tanah untuk MRT, hakikatnya ia masih lagi tidak
berupaya untuk memdapatkan semua tanah yang diperlukan. Contohnya, perolehan
tanah Lot 41, Seksyen 25, Bandar Kuala Lumpur kepunyaan Chip Ann Realty Sdn.
Bhd. (CAR). Lot ini terletak di Jalan Sultan. Oktober hingga November 2011, MRT
telah mengadakan mesyuarat untuk menerangkan Perjanjian Bersama dengan pemilik
tanah yang terlibat. Januari 2012, Nota-Nota Perjanjian (Points of
Agreement) yang menjadi asas Perjanjian Bersama diedarkan kepada pemilik
tanah. Februari – Mei 2012, pemilik lot-lot lain di Jalan Sultan menandatangani
Nota-Nota Perjanjian (Points of Agreement). Mei 2012, CAR secara
terbuka membantah tawaran MRT untuk menandatangani Perjanjian Bersama.
Perundingan antara MRT dan CAR gagal setelah beberapa mesyuarat. CAR tidak berpuas
hati dengan beberapa perkar: (i) jumlah pampasan yang ditawarkan; (ii) jadual
bayaran pampasan; (iii) kuasa wakil (power of attorney) untuk
menandatangani permohonan seksyen 204D KTN; (iv) kebenaran diperlukan dari MRT
Corp. untuk pembangunan semula bagi lot tersebut; dan (v) kebenaran diperlukan
dari MRT Corp. untuk menjual tanah tersebut
Bagi
MRT, jumlah pampasan yang ditawarkan kepada CAR telah ditingkatkan dan adalah
muktamad. CAR masih menolak tawaran kedua MRT Corp. Akhirnya kaedah pengambilan
dikuatkuasakan. Kaedah pengambilan adalah kaedah terbaik kerana:
Kaedah Pengambilan Melalui Kuatkuasa APT 1960
|
Kaedah Mutual Agreement
|
Jangkamasa untuk siap pengambilan tanah boleh dikawal
|
Jangkamasa tidak boleh dikawal. terpulang kepada isu-isu
yang dibangkitkan oleh pemilik tanah
|
Pampasan yang dibayar adalah telus dan jumlah pampasan boleh
dicabar di mahkamah
|
Pampaan dirunding dan dipersetujui satu persatu. Menteri
kewangan 11 mestu mrluluskan bayaran atas sokongan Jawatankuasa Khas
Pampasan. Tiada mekanisma untuk mencabar jumlah pampasan
|
Seperti yang telah dinyatakan di awal penulisan ini, di pihak kerajaan,
walaupun pengambilan tanah dikritik hebat, PBN secara berterusan
meluluskan permohonan pengambilan tanah yang dikemukakan kepadanya sama ada
bagi memenuhi keperluan Kementerian/Jabatan/Agensi Kerajaan bagi tujuan awam (public
purpose) – seksyen 3(1)(a) APT 1960 atau bagi
kegunaan mana-mana orang atau perbadanan/syarikat untuk
kepentingan awam (public interest) - seksyen
3(1)(b) dan seksyen3(1)(c) APT 1960 - yang pada
pendapatnya memberi manfaat kepada pembangunan ekonomi Malaysia. Sekadar
mengambil contoh, PBN Negeri Selangor telah banyak menerima permohonan untuk
mengambil tanah bagi projek mega (LEBUHRAYA) dan projek pembangunan yang lain
kerana kaedah ini lebih mudah dan berkesan.
RUMUSAN
Berdasarkan
kepada huraian dan contoh-contoh yang telah dikemukakan di atas, ternyata
bahawa pengambilan tanah merupakan satu mekanisma terbaik untuk mendapatkan
tanah sebagai tapak projek. Kaedah ini boleh digunakan untuk membangunkan
Kampong Baru, Kuala lumpur. Pengambilan tanah melalui APT 1960 adalah cara
terbaik untuk menyelesaikan isu hak milik yang bermasalah dan ubat paling
mujarab kepada tuan tanah yang ’degil’. Seperti kata YB. Enche’ Mohd Yusof bin
Mahmud, Ahli Parlimen Temerloh ketika mengambil bahagian dalam perbahasan Rang
Undang-Undang Pengambilan Tanah di Dewan Rakyat pada 12 September 1960 yang
didicadangkan oleh Tun Abdul Razak. Beliau menyokong cadangan Kerajaan
kerana melalui kaedah ini ia boleh mengatasi masalah tuan tanah yang degil.
Beliau menyatakan”............Tuan Yang di-Pertua, saya menyokong atas Bill
ini yang ada di hadapan kita dengan beberapa sebab. Sebab yang pertama
................ Sebab kedua, yang menarik perhatian saya ia-lah undang2 chara
mengambil tanah untuk kegunaan hak orang ramai. Di-daerah saya pada masa yang
lampau ini di-mana kita telah mengadakan beberapa ranchangan untuk membuat
jalan2 raya melalui beberapa buah kampong. Dalam ranchangan ini, kita telah
menemui jalan buntu ia-itu berkenaan dengan hal tanah yang di-miliki oleh orang
ramai yang tak suka menyerahkan tanah2-nya kepada penggunaan orang ramai. Jadi
dengan ada-nya undang2 ini, maka perjalanan untuk menjalankan bagi membuat
jalan raya untuk kebajikan ’am tidak akan tergendala
lagi............................ saya perchaya dengan satu undang2 ini boleh
memaksa orang2 yang degil dan orang2 daripada golongan yang hendak
menjahamankan ranchangan itu. Oleh itu saya berharap ini satu perkara yang
boleh akan terjadi pada masa hadspan supaya dapat kita mengambil jalan untuk
mengawasi-nya itu.”(Hansard Dewan Rakyat: 12 September 1960).
Kalau diteliti kepada
catatan sejarah, pengambilan tanah terawal dalam sejarah dunia berpunca
daripada sifat degil tuan tanah. Dikatakan Raja Ahab
yang ingin memiliki sebidang ladang anggur kepunyaan sepasang suami isteri yang
degil. Mengikut Baeur (2003), sejarah pengambilan tanah terawal direkodkan
berlaku di Israel dan diterangkan di dalam Kitab Injil apabila Raja Ahab ingin
memiliki sebidang ladang anggur kepunyaan sepasang suami isteri bernama Naboth
dan Jezreeliter. Ladang anggur itu terletak bersebelahan istana Raja Ahad dan
didapati sesuai untuk dijadikan kawasan tanaman herba. Raja Ahad telah bertemu
dengan Naboth untuk meminta ladang anggur tersebut dan berjanji akan
menggantikan ladang anggur di tempat lain atau membayar sejumlah wang sebagai
pampasan. Walau bagaimanapun, Naboth enggan menyerahkan ladangnya dengan alasan
beliau telah mewarisi tanah tersebut sejak turun-temurun. Berita ini telah
sampai ke pengetahuan permaisurinya Jezabel, lalu permaisuri mengirim sekeping
surat serta memerintah orang suruhannya untuk melaksanakan hukuman bunuh kerana
kedegilan Naboth menyerahkan ladangnya kepada Raja. Menurut Jezebel, tindakan
Naboth merupakan suatu penghinaan besar kepada Raja dan Tuhan dan beliau perlu
dihukum mati. Setelah Naboth dibunuh, Jezebal mengarahkan Raja Ahad mendapatkan
ladang tersebut tanpa membayar pampasan. Peristiwa ini merupakan kes
pengambilan tanah yang terawal berlaku pada zaman lampau.
Satu pesanan yang perlu diberi perhatian bahawa pengambilan tanah haruslah
menjadi pilihan terakhir dan bukannya pilihan pertama dalam melaksanakan
pembangunan tanah terutama oleh individu atau syarikat swasta seperti
yang dinasihatkan oleh Peguam Negara melalui suratnya JPN(R)152/13/6/4/2 Jld. 7
bertarikh 17 Jun 2005, bahawa penggunaan perenggan 3(1)(b) adalah terhad untuk
manfaat kepada pembangunan ekonomi Malaysia atau sebahagian daripadanya atau
manfaat kepada orang awam secara umumnya atau kepada suatu kelas orang awam
sahaja dan bukannya untuk manfaat mana-mana syarikat, badan atau organisasi
tertentu dan pengambilan tanah haruslah menjadi pilihan terakhir dan bukannya
pilihan pertama dalam melaksanakan pembangunan mana-mana tanah. Sehubungan
dengan itu, dalam kes pembinaan jalan keluar masuk ke sesuatu kawasan, kaedah
pemberian hak lalu-lalang (easement) atau hak
lalu-lalang Pentadbir Tanah bolehlah dipertimbangkan terlebih dahulu sebelum
tanah tersebut diambil mengikut APT 1960 (sumber: Manual Pengambilan
Tanah, terbitan JKPTG).
SIRI TOT AKAN BERHENTI SEKETIKA. AKAN BERTEMU LAGI DILAIN WAKTU. INSYAALLAH.
Suhaimi bin Hj. Mamat, K.M.N., B.C.M., A.K.
B.A. (Hons. U.M.), M.Sc. (UTM).
Setiausaha,
Bahagian Sumber Air, Saliran dan Hidrologi,
Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar.
Aras 13, Wisma Sumber Asli
No. 25, Persiaran Perdana,
Presint 4, 62574 Putrajaya, Malaysia
Tel : 03-88861147
Fax : 03-88893455
Email : suhaimi@nre.gov.my
RUJUKAN
Bauer, C.A. (2003). Government Takings and Resettlement Guarantees: When Date of Valuation Statutes Deny Just Compensation. Brigham Young University Law Review, 2003(1), 265.
Ismail Omar (1992). “ Penilaian Harta Tanah”. Kuala Lumpur : DBP.
Assalamualaikum Tuan,
BalasPadamMaklumat yang bagus
Saya sudah terbeli tanah lot lidi dari pembeli melalui pejabat peguam.
Kini , saya ingin menjual tanah lot itu.
Tanah Lot Untuk Dijual Di Bukit Selambau, Kedah
http://hartanahpropty.blogspot.com/2013/11/hartanah-3.html
Tanah Lot 55' x 75' , sesuai untuk tapak rumah atau bangunan. Lokasinya di Bukit Selambau , Kedah iaitu berhampiran Pekan Bukit Selambau, jalan besar Bukit Selambau, 300 meter di belakang Sek. Keb. Bukit Selambau, berhampiran menara telekomunikasi dan kilang kayu.
Assalamualaikum,
BalasPadamBagaimana pula dgn pindah milik tanah Felda. Bapa saya seorang peneroka Felda, masih lagi hidup telah membuat keputusan untuk memberi tanah Felda (tapak rumah dan kebun) tersebut kepada kakak saya. Apakah prosedur yg perlu dilaksanakan untuk menjayakan proses pindah milik ini