Khamis, 26 September 2013

Soalan Berkaitan Dengan Borang G

Disini saya sertakan soalan menerusi email (tanpa mengubah ayatnya) dan jawapan yang diberikan untuk makluman pembaca:
 
Saya Mohd Zul Fadzlee, Pegawai yang terlibat untuk Projek Talian Penghantaran TNB di Negeri Perak di bawah APT1960. Terdapat kemusykilan yang melanda kami buat ketika ini.
Saya bertindak sebagai wakil kepada Agensi pemohon (TNB).
 
Persoalan saya, terdapat Pejabat Tanah & Daerah yang terlibat enggan memberikan  Borang G kepada  agensi pemohon, PTD terlibat merujuk kepada  APT 1960, Seksyen 14 (2), Mukasurat 24.  Menurut seksyen ini, Borang G hendaklah di failkan di Pejabat Pentadbir Tanah. Tetapi tidak pula menyatakan Borang G ni hanya untuk pejabat tanah sahaja.
 
Persoalannya, bolehkan Borang G ini diberikan kepada Agensi Pemohon (TNB). Jika boleh,  seksyen mana yang boleh saya kemukakan kepada pejabat tanah tersebut bagi membolehkan mereka untuk meyerahkan salinan Borang G tersebut kepada kami.
 
Jawapan:
 
Mengikut Akta Pengambilan Tanah, Borang G TIDAK BOLEH DIBERIKAN KEPADA SESIAPA seperti yang dinyatakan dibawah seksyen 14(2). MEMBERIKAN BORANG G KEPADA PEMOHON ADALAH AMALAN DAN TIDAK MENGIKUT UNDANG-UNDANG. Agensi pemohon (TNB) TIDAK PERLU DISAMPAIKAN BORANG G MELAINKAN BORANG H. (Berdasarkan Borang H lah bayaran pampasan akan dibuat. Tambahan pula seksyen 16(2) menyatakan 'Tiap-tiap notis dalam Borang H hendahlah disertai dengan suatu cabutan dari award bertulis yang dibuat oleh Pentadbir Tanah dalam Borang G..........'. Ini juga bertepatan dengan seksyen 29A(1)(a) dan seksyen 38(3)(b) Akta Pengambilan Tanah, 1960.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan