Isnin, 23 Mac 2015

Keratan Akhbar

Kali ini saya sertakan keratan akhbar Harakah keluaran 23 - 26 Mac ms F7 tulisan Y.B Iskandar A.Samad Persuruhjaya PAS Selangor dan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Kehidupan Bandar Negeri Selangor berkaitan dengan hal pembelian tanah lot. (Di salin mengikut versi asal dalam akhbar tersebut)
 
Pada pandangan saya walaupun kenyataan ini dikeluarkan dan ditujukan khas untuk Negeri Selangor tetapi ianya berlaku juga di negeri-negeri lain di Semenanjung Malaysia. Dengan itu perkara-perkara yang dinyatakan seperti dibawah hendak diambil perhatian dan seterusnya dijadikan panduan oleh semua pihak sebelum membeli tanah-tanah lot:
 
'Orang ramai mestilah berhati-hati apabila membeli tanah lot daripada syarikat swasta atau orang perseorangan.
 
Selalunya lot-lot ini adalah sebahagian dari satu lot yang besar yang dipecah-pecahkan dan dijual dengan harga yang menarik. Pembeli kemudian boleh membina rumah mereka sendiri atau penjual akan turut menyediakan perkhidmatan tersebut.
 
Walau bagaimanapun orang ramai yang hendak membeli tanah lot seperti ini mestilah memastikan bahawa harga jualan adalah termasuk semua kos berkaitan pembangunan tersebut.
 
Siapa akan tanggung kos infrastruktur?
 
Kadang kali pembeli terpaksa menanggung sendiri kos infrastruktur seperti jalan masuk dan sistem perparitan. Kos untuk menyambung bekalan air dan elektrik juga mesti diputuskan siapa yang akan menanggungnya terutama jika pencawang elektrik perlu dibina dan bekalan air perlu disambung dari punca yang agak jauh jaraknya.
 
Siapa akan bayar premium untuk dapatkan hakmilik individu?
 
Selain daripada itu, untuk pembeli mendapatkan hakmilik (geran) individu, permohonan perlu dibuat kepada Pentadbir Tanah Daerah untuk memecahkan hakmilik asal dalam proses yang dinamakan pecah sempadan tanah. Premium perlu dibayar untuk mendapatkan hakmilik individu ini. Siapa yang akan menanggung bayaran premium ini? Penjual atau pembeli tanah?
 
Adakah syarat guna tanah pertanian atau perumahan?
 
Pembeli perlu juga menyemak di Pejabat Tanah untuk memastikan syarat nyata tanah adalah untuk perumahan. Jika menurut syarat hakmilik adalah pertanian maka beliau akan menghadapi masalah untuk mendapatkan kelulusan membina bangunan dari Pihak Brkuasa Tempatan.
 
Malah masalah akan dihadapi untuk memecahkan hakmilik utama kepada beberapa hakmilik yang jauh lebih kecil kerana untuk tanah pertanian, ada syarat kelulusan minimum untuk dipecahkan kepada lot-lot yang lebih kecil.
 
Semak rancangan tempatan (RT) untuk pastikan tanah didalam zon apa
 
Ada pula penjual yang menjanjikan status tanah boleh ditukar. Di dalam hal seperti ini, pembeli perlu menyemak Rancangan Tempatan (RT) BPT di dalam zon dimana lot tanah beliau berada.
 
Sekiranya tanah di dalam zon perumahan maka status tanah boleh ditukar walaupun menurut surat hakmilik dinyatakan pertanian, namun jika ia didalam zon pertanian, permohonan penukaran zon perlu dilakukan terlebih dahulu. Proses ini panjang dan rumit. Ia perlu melalui pendengaran awam dan memakan masa. Mungkin juga permohonan ini tidak diluluskan.
 
Siapa yang akan bayar premium tukar syarat tanah
 
Kalau boleh lulus, untuk menukar syarat guna tanah ada premium yang perlu dibayar. Pastikan siapa yang akan membayar premium ini. Penjual atau pembeli?
 
Pastikan berapa nama yang ada pada surat hakmilik tanah
 
Walau bagaimanapun perkara paling penting yang perlu dilakukan adalah pembeli mesti memastikan penjual mempunyai hak atau kuasa ke atas tanah yang hendak dibeli.
 
Terdapat kes dimana penjual bukan pemilik mutlak tanah yang hendak dijual. Beliau berkongsi mungkin bersama adik beradik atau saudara mara. Mungkin ianya tanah pusaka. Untuk memindahkilik tanah kepada pembeli kesemua pemilik mesti bersetuju. Jika ada yang tidak bersetuju maka pindahmilik kepada pembeli tidak akan dapat dilakukan.
 
Oleh itu sebelum membeli tanah dapatkan nasihat dari mereka yang pakar seperti seorang peguam. Jika tersilap langkah anda mungkin kerugian berpuluh malah beratus ribu ringgit.'
 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan