Rabu, 18 Mac 2015

Penerimaan Borang N dan Tindakan

Berdasarkan seksyen 38(1) Akta Pengambilan Tanah, orang yang berkepentingan yang ingin membuat permohonan ke Mahkamah di bawah seksyen 37, hendaklah membuat permohonan di dalam Borang N. Borang N tersebut hendaklah dihantar kepada Pentadbir Tanah.

Berdasarkan seksyen 38(5) pula, 'On receiving any application under subsection (1) The Land Administrator shall, subject to section 39, within six months refer the metter to the Court by reference in Form O'. Ini bermakna apabila sahaja Pentadbir Tanah menerima Borang N, Pentadbir Tanah hendaklah merujuk ke Mahkamah dalam tempoh 6 bulan.

Seterusnya seksyen 38(6) pula menyatakan 'Where The Land Administrator has failed to make a reference to the Court within the period specified in subsection (5), The Land Administrator or any person interested my apply to the Court for an extension of the said period'

Pentadbir Tanah ATAU orang yang berkepentingan boleh memohon kepada Mahkamah untuk lanjutkan tempoh tersebut, jika Pentadbir Tanah gagal merujuk ke Mahkamah dalam tempoh asal iaitu 6 bulan.

Jika rujukan ke Mahkamah masih lagi gagal dilaksanakan selepas lanjutan diberikan, MAHKAMAH BOLEH ATAS PERMOHOAN MANA-MANA ORANG YANG BERKEPENTINGAN MENYELESAIKANNYA  DENGAN CARA YANG DIFIKIRKAN SESUAI OLEH MAHKAMAH DENGAN CARA MEMBERI ARAHAN KEPADA PENTADBIR TANAH DAN ORANG BEREKENTINGAN TERMASUK ARAHAN MEMEBERI KETERANGAN DI MAHKAMAH ATAU MENGEMUKAKAN REKOD DAN DOKUMEN. Ini dinyatakan dibawah seksyen 39(7)

Ada satu persoalan yang ditanyakan kepada saya berkaitan dengan perkara ini iaitu Pentadbir Tanah  telah gagal merujuk Borang N yang diterimanya 6 TAHUN yang lalu dan ORANG YANG BERKEPENTINGAN TELAHPUN MENINGGAL DUNIA. Apakah yang perlu dilakukan oleh Pentadbir Tanah?

Pandangan:

Pentadbir Tanah sekarang TAK PERLU BUAT APA-APA kerana orang berkepentingan yang mengemukakan Borang N telahpun meninggal dunia TETAPI PENTADBIR TANAH TELAH MELAKUKAN KESALAHAN KERANA TIDAK MEMATUHI SEKSYEN-SEKAYEN YANG DINYATAKAN DI ATAS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan