Isnin, 29 Julai 2013

Summary Enquiry (Siasatan Terus/Siasatan Ringkas)


Pada kali ini kita akan membicarakan mengenai Siasatan Terus/Siasatan Ringkas (Summary enquiry) yang terdapat pada Bahagian III, SEKSYEN 17 Akta Pengambilan Tanah 1960. Seingat saya, tajuk ini belum pernah dibincangan atau diceritakan dalam mana-mana kursus/seminar pengambilan tanah. Dalam tempoh perkhidmatan saya perbincangan pernah dibuat dalam tahun 1992 yang lalu.

Seksyen 17 Akta Pengambilan Tanah 1960, memberi kuasa kepada Pentadbir Tanah untuk mengadakan siasatan terus/siasatan ringkas  bagi menggantikan siasatan dibawah seksyen 12 sekiranya:

(a) Notis Borang E telah disampaikan; dan

(b) Pentadbir Tanah berpuashati sama ada:

      (i)  oleh sebab bilangan mereka yang berkepentingan ke atas sesuatu tanah; atau
      (ii) kawasan yang terlibat adalah kecil untuk dibuat perintah berasingan

Di dalam siasatan terus/ringkas ini Pentadbir Tanah tidak membuat award bertulis, sebaliknya beliau membuat award secara lisan sahaja. Catatan mengenai award ini, sama ada diterima atau ditolak, hendaklah dibuat di dalam Borang G.

Jika award diterima, Pentadbir Tanah bolehlah (may) meminta supaya dokumen hakmilik keluaran tanah berkenaan diserahkan kepadanya sebelum membayar amaun award yang telah dibuat kepada orang yang berkepentingan.

Sekiaranya orang yang berkepentingan menolak award tersebut atau orang yang berkentingan gagal menghadiri siasatan, Pentadbir Tanah boleh:

(a) menangguhkan siasatan tersebut dan meneruskan tindakan mengikut seksyen 12

(b) memohon kepada Mahkamah dibawah seksyen 29(2)  untuk mendepositkan wang ke Mahkamah.

Ambil milik disifatkan telah berlaku, pada tarikh bayaran pampasan dibuat, tanpa perlu menyerahkan Borang K tetapi perlu didaftarkan

Walau bagaimanapun sepanjang penglibatan saya selama 32 tahun dengan Akta Pengambilan Tanah 1960, AMAT JARANG SEKALI seksyen ini dilaksanakan oleh Pentadbir Tanah kerana masalah utamanya, bayaran pampasan mesti dibuat dengan kadar segera. Semua sedia maklum bayaran pampasan akan dibuat oleh PEMOHON melalui prosedur kewangan yang telah ditetapkan (mengambil masa), Pentadbir Tanah hanya bertindak sebagai pihak yang menguruskan bayaran tersebut. Jika bayaran tidak dapat dibuat dengan segera,  ianya seperti pengambilan biasa. Lanjutan daripada masalah tersebut juga, ada pihak yang mengesyorkan supaya BAHAGIAN 111 DAN SEKSYEN TERSEBUT DIGUGURKAN DARIPADA AKTA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan