Khamis, 8 September 2011

Perkara Yang Perlu Di Ambil Perhatian Dalam Proses Pengambilan Tanah

1.      PEMOHON TIDAK MAHU MENERUSKAN PENGAMBILAN SETELAH WARTA SEKSYEN 8

Ada di antara Pentadbir Tanah atau pemohon menganggap setelah tanah-tanah diwartakan di bawah seksyen 8 dan pemohon tidak ingin meneruskan proses pengambilan (mungkin disebabkan peruntukan tidak mencukupi, tapak yang tidak sesuai atau sebagainya), dibiarkan begitu sahaja sehingga tempoh pewartaan tersebut luput  (award tidak dibuat dalam tempoh 2 tahun dari tarikh warta) dengan tidak diambil apa-apa tindakan.  Sebenarnya mengikut seksyen 8(5) Akta Pengambilan Tanah (APT) yang dimasukkan melalui pindaan Akta A999, mengkehendaki Pentadbir Tanah mengambil tindakan mengikut seksyen 35(2)(a) iaitu mengadakan siasatan dan menentukan amaun pampasan kerana kerosakan, jika ada. Perkara ini telah diputuskan oleh Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dalam  kes Straits Credit Sdn Bhd v PTD Kuala Lumpur [1994] 2 CLJ 855

2.      TINDAKAN DI BAWAH SEKSYEN 9

Mengikut seksyen 9 Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960, terdapat dua tindakan yang mesti dilaksanakan oleh Pentadbir Tanah setelah tanah-tanah yang terlibat dengan pengambilan diwartakan di bawah seksyen 8 Akta yang sama. Kadang-kadang perkara ini kurang diberi perhatian dan tindakan tidak di buat. Tindakan tersebut ialah:

a. Petadbir Tanah hendaklah (shall) menyebabkan kawasan yang terlibat dengan  pengambilan ditandakan diatas tanah
b.      Pentadbir Tanah atau pihak berkuasa pendaftaran hendaklah (shall) membuat                catatan/endorsan di dalam dokumen hakmilik daftar komputer.

Perkataan hendaklah di dalam ayat di atas adalah MANDATORI (mesti dilakukan) Ini kerana apabila penandaan dibuat, ianya dapat membantu Pentadbir Tanah mengetahui dan menentukan kawasan dan binaan-binaan yang terlibat seterusnya dapat membantu untuk menentukan pemberian pampasan/ gantirugi . Mengenai catatan pula apabila dimasukkan, ianya dapat menjelaskan bahawa sebahagian atau keseluruhan tanah tersebut terlibat dengan pengambilan.

3.      PENYAMPAIAN NOTIS AWAM BORANG E

Di dalam Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960 hanya DUA notis sahaja yang dikenali sebagi notis awam, iaitu notis Borang A {Pewartaan di bawah seksyen 4} dan notis Borang D (Pewartaan di bawah seksyen 8). Kedua-dua notis tersebut mesti disempurnakan mengikut seksyen 52 Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960 iaitu dengan cara MENAMPAL/MEMPERAGA (Posted) di tiga tempat bukan hanya satu tempat sebagaimana amalan iaitu:

a.   Di Pejabat Tanah Daerah
b. Pada papan kenyataan awam dalam mukim atau bandar dimana   tanah yang dimaksudkan dalam warta terletak
c.   Di mana-mana tempat lain di atas atau berhampiran dengan tanah yang dinyatakan      dalam warta

4.     SEMAK SEMULA DOKUMEN HAKMILIK DAFTAR KOMPUTER SEBELUM SIASATAN  DIJALANKAN

Mengikut Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960, tanah yang terlibat dengan proses pengambilan dan telah diwartakan, tidak menghalang segala urusniaga seperti pindahmilik, gadaian, pajakan dan bukan urusniaga dilaksanakan. Oleh yang demikian sebelum siasatan pengambilan tanah dilaksanakan, Pentadbir Tanah sepatutnya membuat semakan semula semua hakmilik tanah-tanah yang terlibat, supaya dapat menentukan tuan punya tanah/orang berkepentingan yang terkini. Ini patut dilakukan supaya tidak berlaku seperti dalam Kes PTG Kedah v Emico Dev. Sdn Bhd. [2000]1 CLJ 86

5.      KELEWATAN PENYERAHAN NOTIS BORANG H

Notis Borang H adalah  Award (Perintah) dan Tawaran Pampasan yang mesti diserahkan kepada tuan punya tanah dan semua orang berkepentingan. Ada Pentadbir Tanah melambat-lambatkan penyerahan notis tersebut kerana kecuaian ataupun diminta oleh pemohon (kerana peruntukan tidak mencukupi atau menunggu peruntukan baru). Perkara ini perlu dihindarkan kerana mengikut seksyen 16 (1) Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960 “ Apabila membuat award di  bawah subseksyen (1) seksyen 14 berkenaan dengan mana-mana tanah dijadualkan, Pentadbir Tanah hendaklah (shall) menyedia dan menyampaikan suatu notis dalam Borang H kepada setiap orang berkepentingan pada tanah itu”

6.      KELEWATAN MEMBAYAR PAMPASAN

Mengikut seksyen 29(1) Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960, bayaran pampasan hendaklah (shall) dibuat dalam tempoh genapmasa. Genap masa bermaksud:

a.         Tarikh ambil milik tanah atau;
b.         Satu tarikh 3 bulan selepas penyerahan Borang H.
            * mana yang lebih awal.

Dalam proses biasa pengambilan tanah, Borang H diserahkan lebih awal daripada Borang K (ambil milik). Oleh yang demikian, jika Borang H telah diserahkan (kepada pemohon dan orang berkepentingan), bayaran pampasan MESTI dibayar oleh pemohon kepada orang berkepentingan dalam tempoh 3 bulan dari tarikh penyerahan borang tersebut. Ada dikalangan Pentadbir Tanah menganggap 3 bulan dari tarikh Borang H. Anggapan ini adalah salah. Jika kelewatan berlaku, Pentadbir Tanah mesti membayar caj bayaran lewat seperti yang dinyatakan di bawah seksyen 32(1c) Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960. Adalah dinasihatkan supaya salinan Borang H yang sama tarikhnya dihantar kepada pemohon terlebih dahulu, kemudian barulah kepada semua orang berkepentingan. Ini menyebabkan  tarikh 3 bulan tersebut lebih dahulu tamat pada pihak pemohon dan ini juga dapat mengelakkan kelewatan tersebut.

7.      PENYERAHAN DAN ENDORSAN NOTIS BORANG K

Notis Borang K adalah notis pemberitahuan tanah telah di ambil milik . Mengikut seksyen 22(1) Akta Pengambilan Tanah, notis tersebut perlu di sampaikan kepada penduduk tanah tersebut . Salinan Notis  tersebut hendaklah juga disampaikan kepada tuanpunya berdaftar, jika dia bukan penduduk dan kepada pihak berkuasa pendaftaran. Pihak berkuasa pendaftaran pula hendaklah membuat catatan/endorsan di dalam dokumen hakmilik daftar komputer sepertimana yang dijelaskan dalam seksyen 23. Pada ketika ini masih terdapat Pentadbir-Pentadbir Tanah yang tidak mematuhi kedua-dua seksyen tersebut. Jika ini berlaku tanah tersebut masih kepunyaan tuan tanah ASAL kerana mengikut seksyen 66 Akta yang sama menyatakan “Apabila memorial dibuat di bawah seksyen 23, tanah itu hendaklah terletakhak pada Pihak Berkuasa Negeri sebagai tanah kerajaan

8.      PERMOHONAN UKUR (P.U)

Mengikut seksyen 25 (1) Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960, jika hanya sebahagian daripada sesuatu lot itu telah diambil, Pentadbir Tanah hendaklah mengukur semula baki lot dan seterusnya mengikut seksyen 26 Akta yang sama pihak berkuasa pendaftaran hendaklah mengelurkan hakmilik sambungan pada bahagian tanah yang dipegang oleh tuan punya. Sehingga kini masih banyak terutama projek-projek mega yang belum diambil tindakan mengikut seksyen ini. Ini akan menyebabkan beberapa kesan seperti berikut:

a.         Tuan punya masih memegang hakmilik asal dan membayar cukai tanah yang asal,  walaupun keluasan tanah sebenarnya telah berkurangan.


b.          Seksyen-seksyen di atas ada kaitan dengan seksyen 28 “ Apabila hasil dari sesuatu  ukuran yang dibuat mengikut sub seksyen (1) seksyen 25 didapati wujud perbezaan antara keluasan diambil dengan keluasan tanah dijadual yang  dinyatakan dalam sesuatu award di bawah seksyen 14, perbezaan itu hendaklah dinilai mengikut kadar yang sama seperti award Borang G” 
        
Ini bermakna jika pengukuran tidak dibuat dan terdapat tambahan pengambilan, tuan punya tanah akan mengalami kerugian kerana bayaran tambahan tersebut MESTI dibayar kepada tuan tanah mengikut Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960

a.         Mengikut sub seksyen (2) seksyen 32, keluasan perbezaan yang dinyatakan dibawah  seksyen 28  hendaklah di tambah dengan caj bayaran lewat dengan kadar 8% setahun mulai dari tanah itu diambil milik (penyerahan Borang K) hingga bayaran dibuat.

b.         Jika ini berlaku, semakin lama pihak pemohon akan menanggung kos yang semakin membesar

9.      BENTUK PAKSAAN SUPAYA TUAN TANAH MEMETUHI KEHENDAK AWARD PENTADBIR TANAH

Dalam masa siasatan pengambilan, ada dikalangan Pentadbir Tanah mengambil sikap seperti memaksa tuan punya tanah atau orang berkepentingan menerima award yang dibuat. Jika tuan punya tanah tidak bersetuju dengan apa yang diberikan atau akan membuat bantahan ke Mahkamah, Pentadbir Tanah akan mengurangkan jumlah award yang akan diputuskan. Pada pendapat saya, tindakan tersebut tidak mematuhi apa yang dikehendaki oleh Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960. Jika kita rujuk kepada  seksyen 12 (1), (2) dan (3) Akta , Pentadbir Tanah hanya dikehendaki menjalankan siasatan penuh tentang nilai tanah, kepentingan setiap orang dan bantahan-bantahan jika ada dan seterusnya Pentadbir Tanah diminta mentaksir amaun pampasan. Sementara  seksyen 14(1), setelah selesai siasatan, Pentadbir Tanah hendaklah menyediakan award (Borang G). Seksyen 14(2) pula menyatakan award yang dibuat adalah menjadi keterangan yang akhir dan konklusif mengenai keluasan, nilai dan pembahagian pampasan. Di dalam seksyen-seksyen yang dinyatakan tidak terdapat ruang di mana Pentadbir Tanah boleh berdolak-dalik dalam menentukan amaun pampasan.

Lanjutan daripada itu, berdasarkan  seksyen 37(1), tuan punya tanah atau orang berkepentingan yang telah membuat tuntutan kepada Pentadbir Tanah atau telah menerima bayaran dengan protes tentang kecukupan award boleh membuat bantahan kepada Mahkamah. Oleh yang demikian, tuan punya tanah atau orang berkepentingan berhak merujuk kepada Mahkamah, walaupun Pentadbir Tanah telah membuat award dan Pentadbir Tanah sepatutnya tidak boleh menghalang niat mereka.
10.  TEMPOH MASA MEMBUAT RUJUKAN KE MAHKAMAH

Seksyen 37(1) Akta Pengambilan Tanah (APT) 1960 menyatakan orang berkepentingan boleh membuat bantahan terhadap keluasan tanah, amaun pampas an dan  orang yang berhak menerima atau pembahagian pampasan. Rujukan ke Mahkamah menggunakan Borang N dan dibuat melalui Pentadbir Tanah dalam tempoh masa yang dibenarkan iaitu:

a.         Jika hadir atau diwakili semasa PT award dalam tempoh 6 minggu dari tarikh award s38(3)(a)

b.         Dalam kes lain
            Dalam tempoh 6 minggu dari tarikh terima Borang H atau 6 bulan dari tarikh award  yang mana tamat dulu. s38(3)(b)

Kes Berkaitan:
Kes Arthur Ponniah Gurubatham & Satu Lagi v PT Wilayah Persekutuan [2008] 3 CLJ 17 – MT KualaLumpur [Penentuan tempoh masa 6 minggu]

Tarikh award                                      16.6.2005 (tuan tanah hadir)
Terima Borang H                                22.11.2005
Borang N                                             3.1.2006
Pemohon kira 6 minggu bermula       22.11.2005

Mahkamah  6 minggu bermula        16.6.2005 s 38(3)(a)

Kes Dynamic Plantation Bhd v PT Segamat [2008] 3 CLJ 37 Mahkamah Tinggi Muar (Penentuan 6 minggu untuk bantahan)

Tarikh award lisan                                          27.5.2004
Borang G dan H                                             2.7.2004
Borang N                                                         5.8.2004
AG tolak lebih 6 minggu dari                          27.5.2004
Mahkamah terima 6 minggu bermula         2.7.2004  s 38(3)(a)

Berdasarkan 2 kes Mahkamah di atas, kesimpulannya, jika tuan tanah hadir semasa siasatan dan perintah dibuat, tempoh bantahan adalah 6 minggu dari tarikh perintah dan bukannya 6 minggu dari tarikh terima Borang H sebagaimana yang diamalkan oleh kebanyakan Pentadbir Tanah sekarang ini.








Tiada ulasan:

Catat Ulasan