Ahad, 11 September 2011

Rasional Memenuhi Kehendak s9 Akta Pengambilan Tanah 1960




Pendahuluan
     
      Seksyen 10(1) Akta Pengambilan Tanah 1960 menyatakan Pentadbir Tanah boleh memulakan prosiding pengambilan tanah dengan memberi notis awam Borang E mengikut seksyen 52 Akta yang sama. Tetapi sebelum tindakan tersebut diambil, Pentadbir Tanah HENDAKLAH terlebih dahulu menyelesaikan tindakan di bawah seksyen 9. Selain daripada itu, seksyen 9(1) sendiri menyatakan  setelah pewartaan dibawah seksyen 8 diisytiharkan, Pentadbir Tanah HENDAKLAH melakukan DUA perkara iaitu, seksyen 9(1)(a) yang menyatakan Pentadbir Tanah hendaklah menyebabkan kawasan-kawasan yang terlibat dengan pengambilan di tanda DI ATAS TANAH dan seksyen 9(1)(b) pula menyatakan Pentadbir Tanah atau pihak berkuasa pendaftaran HENDAKLAH membuat catatan mengenai pengambilan pada dokumen hakmilik daftar atau jika tanah tersebut diduduki dengan harapan mendapat hakmilik, pada Daftar Pegangan atau Daftar Permohonan yang Diluluskan. Seksyen 9(2)(a)(b)
     
      Berdasarkan kenyataan di atas, Pentadbir Tanah mesti mempastikan selepas sahaja pewartaan di bawah seksyen 8 diisytiharkan, tindakan PENANDAAN DI ATAS TANAH DAN CATATAN DI DALAM DOKUMEN HAKMILIK DAFTAR MESTI dibuat terlebih dahulu sebelum tindakan-tindakan yang lain. Apa yang berlaku sekarang ini, selepas sahaja pewartaan di bawah seksyen 8, Pentadbir Tanah terus mengambil tindakan mengeluarkan notis awam Borang E, notis individu Borang E seterusnya mengambil tindakan di bawah seksyen 52 dan seksyen 53 iaitu cara penyempurnaan notis-notis tersebut. Lebih malang lagi ada Pentadbir-Pentadbir Tanah yang hanya mengambil tindakan mengeluarkan notis individu Borang E dan disempurnakan mengikut seksyen 53 TANPA mengambil tindakan mengeluarkan notis awam Borang E dan menyempurnakannya mengikut seksyen 52. Ini adalah suatu kesalahan kerana Notis Awam Borang E mesti terlebih dahulu dilaksanakan, baru lah diikuti dengan notis individu Borang E sepertimana yang saya nyatakan di baris pertama hingga baris ketiga perenggan pertama di atas.

RASIONAL KEHENDAK SEKSYEN 9

Penandaan kawasan yang terlibat

i)    Membantu tuan punya tanah mengenalpasti kawasan, binaan dan lain- lain yang terlibat dengan pengambilan;

ii)   Dapat mengenalpasti penduduk tanah yang terlibat, jika dia bukan tuan tanah, kerana nama penduduk tanah tiada di dalam warta seksyen 8 sedangkan meraka adalah orang yang ada kepentingan di    atas tanah;

iii)  Membantu agensi pemohon mengetahui kawasan yang diambil;
iv)   Membantu Pentadbir Tanah mengenalpasti kawasan, binaan dan lain-  lain yang terlibat untuk menentukan bayaran pampasan;

v)    Mengenalpasti kawasan yang terlibat tidak berkurangan daripada keluasan yang dipohon dan diwartakan. Ini terutamanya bagi tanah-tanah yang berhampiran dengan sungai, lombong atau laut yang berkemungkinan BERLAKU HAKISAN.

vi)   Pelan kawasan pengambilan yang telah dibuat penandaan boleh digunakan untuk Permintaan Ukur (PU) yang mesti dilakukan mengikut kehendak seksyen 25 Akta Pengambilan Tanah 1960.

Catatan di dalam Dokumen Hakmilik Daftar

i)    Malaysia mengamalkan system Torrens dalam urusan pentadbiran tanah.Salah satu ciri sistem ini adalah semua urusan mesti didaftarkan, jika catatan (pendaftaran) tidak dibuat, pengambilan dianggap tidak berlaku.

ii)   Apabila semakan hakmilik dibuat dan terdapat catatan pengambilan, urusniaga MUNGKIN tidak dibuat/ditangguhkan sehingga selesai dan jika catatan tidak dibuat dan pengambilan melibatkan keseluruhan lot, berkemungkinan berlaku penipuan dalam urusniaga.
               

Tiada ulasan:

Catat Ulasan