Rabu, 3 April 2013

Seksyen 33 Akta Pengambilan Tanah 1960


Setelah seminggu tidak ada isu yang hendak dibincangkan dan SEMPENA DENGAN PEMBUBARAN PARLIMEN HARI INI satu isu yang saya rasa menarik untuk dibincangkan ialah seksyen 33. Isu ini diutarakan olah rakan saya dari JKPTG Pulau Pinang semasa bermain bola tampar pada petang 2 April 2013.

Seksyen 33 adalah 'Mengambil tanah lain jika tuntutan kerana pengasingan tanah terlalu berlebihan'

Sebelum kita membincangkan seksyen 33, terlebih dahulu kita lihat Jadual Pertama Akta Pengambilan Tanah. Berdasarkan perenggan 2(c) Jadual Pertama , untuk tujuan pemberian pampasan perkara tersebut hendaklah dipertimbangkan (dibayar) oleh Pentadbir Tanah iaitu kerosakan jika ada yang ditanggung atau mungkin ditanggung oleh orang yang berkepentingan itu semasa Pentadbir Tanah mengambil milik tanah tersebut, disebabkan pengasingan tanah itu (severing) atau juga disebut sebagai pecah pisah daripada tanahnya yang lain.

Pada pandangan saya, ini bermaksud tanah tersebut terpisah menjadi dua bahagian akibat daripada pengambilan. Sebagai contoh pengambilan untuk jalan, lebuhraya, jalan keretapi, tali air, sungai, talian penghantaran elektrik, paip air, gas dan seumpamanya.

Seksyen 33(1) menyatakan 'Apabila Pihak Berkuasa Negeri berpendapat bahawa tuntutan pampasan yang dibuat oleh seseorang yang berkepentingan kerana pengasingan tanah (severing) yang hendak diambil itu dengan tanahnya yang lain adalah tidak berpatutan atau terlalu berlebihan, Pihak Berkuasa Negeri boleh (may), pada bila-bila masa sebelum tanah itu diambil milik, memerintahkan pengambilan kesemua atau mana-mana bahagian tambahan daripada tanah yang masih tinggal itu'.

Sepertimana yang telah dibincangkan dalam paparan sebelum ini, walaupun bayaran pecah pisah boleh dituntut dan dibayar oleh Pentadbir Tanah, TETAPI ianya bergantung kepada projek yang dijalankan. Jika projek yang dibina itu menimbulkan kesusahan kepada pemilik tanah, bayaran pecah pisah mesti dibuat dan sebaliknya.

Di dalam ayat seksyen 33(1), terdapat perkataan boleh (may) BUKAN SHALL. Ini bermaksud PENGAMBILAN BAKI LOT dan bayaran yang hendak dibuat BUKAN MESTI,  BIARLAH BERPATUTAN DAN PROJEK YANG DIJALANKAN MENYEBABKAN KERUGIAN BESAR KEPADA TUAN PUNYA TANAH.

Jika dipastikan tiada kerugian yang besar kepada tuan tanah dan baki lot tidak diambil, BIARLAH TUAN TANAH MEMBUAT PERMOHONAN KEPADA MAHKAMAH DIBAWAH SEKSYEN 37(1)(a)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan