Selasa, 28 Januari 2014

Pandangan Berkaitan Pertanyaan

Soalan 1

Salam, saya ingin meminta pendapat dari tn berkenaan tanah yang digunakan oleh TNB di bandar Alor Setar.. tanah itu dahulunya telah dipajak oleh aruah bapa saya kepada LLN selama 30th tempoh pajakan telah tamat pada 2007. kami tidak mengetahui ttg tanah sehinggalah menerima surat dari pejabat tanah alor setar kepada kami untuk menjelaskan cukai tertunggak yang tidak pernah dibayar oleh LLN @ TNB.. kami mengambil keputusan untuk menukarkan nama aruah kepada nama ibu saya sendiri . tapak adalah seluas 50sfx50sf . kami telah menghubungi pejabat TNB dan mereka memaklumkan bahawa meraka menghendaki supaya kami menandatangani borang 15A dan mereka tak perlu membayar apa2 kepada kami dan kami yang sepatutnya menyelesaikan cukai tanah. dengan bermakna mereka boleh mengambil tanah kami berniaga diatas tanah kami dan kami lah yang kena menanggung semua cukai mereka ? harap dapat penjelasan dari pihak tuan terimakasih.

 
Pandangan/Jawapan

Untuk makluman, jika dalam perjanjian pajakan menyatakan TNB perlu membayar cukai sewa, TNB mesti membayarnya DAN SEBALIKNYA JIKA TIDAK DISEBUT DIDALAM PERJANJIAN, TUAN TANAH TERPAKSA MEMBAYAR CUKAI TERSEBUT.

Saya menasihatkan pihak anda JANGAN MENANDA TANGANI SEBARANG BORANG. BORANG 15A ADALAH BORANG PAJAKAN TANAH DIMANA TNB MUNGKIN BERCADANG UNTUK MENYAMBUNG PAJAKAN TERSEBUT. Olih kerana pajakan telah tamat, ANDA BERITAHU KEPADA TNB SUPAYA KELUAR DARI TANAH TERSEBUT.

JIKA TNB ENGGAN KELUAR 2 PERKARA ANDA BOLEH LAKUKAN :

1.    MINTA TNB BUAT PENGAMBILAN TANAH DAN TUANTANAH AKAN DAPAT BAYARAN PAMPASAN MENGIKUT KADAR SEKARANG ATAU JIKA ENGGAN

      2.   AMBIL TINDAKAN MAHKAMAH

 
Soalan 2 (Ayat dan ejaan tidak dipinda)

Encik Baharuddin,

Selamat pagi. Tadi saya telah membaca blog anda mengenai Hak Lalauan Talian Elektrik. Tetapi saya masih terdapat beberapa soalan yang masih belum dapat dijawab. Haraplah anda dapat menjawabnya dengan secepat yang mungkin.
 Saya adalah seorang persara. Oleh kerana pencen saya hanya mencukupi untuk makan sahaja. Jadi saya tidak ada wang yang berlebihan untuk mendapat nasihat guaman untuk menyelesaikan masalah saya.  Oleh sebab itu saya berharap Encik dapat menolong orang miskin untuk menentang pihak orang kaya yang menyalahgunakan undang-undang untuk kepentingan diri sendiri.

Dalam tahun 14/9/1995, saya telah diberi satu notis Jadual Pertama (seksyen 11(2)) Akta Bekalan Elektrik 1990 oleh pihak TNB mengenai satu cadangan memasuki dan mendirikan tiang atau menara serta merentung dan mengendali talian bekalan atau talian penghantaran elektrik di dalam kawasan tanah kebun getah saya dan bayaran pampasan pun dibayar dalam tahun23/7/1996. Tatapi sehingga hari ini (18 tahun kemudian), kerja tersebut masih belum dilaksanakan. Ini bermakna pihak TNB tidak ingin menggunakan hak laluan  tersebut. Kononnya pihak TNB telah mendirikan tiang atau menara  tersebut di tempat lain kerana laluan tersebut lebih sesuai. Malangnya, baru-baru ini saya dapati bahawa dalam geran saya telah direkodkan dengan perkataan “Hak Laluan Talian Elektrik” pada tahun 26/11/2012. Oleh kerana terdapat catatan tersebut, pembeli tidak mahu membeli/membayar bahagian tanah yang terlibat dengan laluan talian elektrik itu. Ini menyebabkan saya kehilangan wang sebanyak RM 125,000.00.

Jadi di bawah ini adalah soalan-soalan saya:-
1.    Adakah ini merupakan suatu kesilapan yang telah dilakukan oleh pihak Pentadbir Tanah Daerah untuk merekodkan hak tersebut selepas 15 tahun kemudian? Jika mengikut pekeliling Ketua Pengarah Tanah dan Galian Persekutuan Bilangan 2/1999, prosidur merekodkan hak tersebut hendak dilakukan selepas semua prosidur-prosidur di perenggan 3 telah selesai. Ini bermakna rekod itu patut dibuat dalam tahun 1996 bukan dalam tahun 2010.
2.    Mengikut juru ukur yang datang mengukur tanah saya dalam tahun 1995, TNB akan hilang haknya jika kerja tersebut tidak dijalankan dalam sesuatu tempoh yang menasabah. Benarkah pandangan juru ukur tersebut?
3.    Mengikut Akta Bekalan Elektrik 1990 Seksyen 11(1), TNB boleh memasuki sesuatu tanah milik untuk meletakkan atau memasang talian elektrik jika perbuatan itu adalah berkaitan dengan pembangunan ekonomi Negara. Tetapi tindakan itu nampaknya tiada kaitan dengan pembangunan langsung kerana sehingga hari ini tanah itu masih tidak digunakan. Ini bermakna pihak TNB telah salahgunakan Akta tersebut untuk merampaskan tanah orang miskin untuk kepentingan diri sendiri atau membina kekayaan syarikat tersebut. Jika Akta tersebut boleh dipakai sewenang-wenangnya, maka semua tanah orang yang miskin akan hilang dan dimiliki oleh orang kaya tidak lama lagi.
4.    Kerana terdapat catatan rekod hak laluan talian elektrik, pembeli tidak ingin membayar tanah yang terlibat, jadi adakah ini bermakna pihak tuan tanah patut menanggung kerugian kerana isu hak milik tanah yang terlibat?
5.    Adakah rekod dicatat 15 tahun kemudian merupakan suatu kesilapan pihak pejabat tanah?
6.    Bagaimana saya boleh membatalkan (delete) rekod hak laluan talian elektrik tersebut daripada geran saya?
7.    Adakah undang-undang lain yang boleh mempertahankan hak kepentingan tuan tanah dari perampasan sebegini?
8.    Apakah nasihat anda?
Sekian, terima kasih.

Yang benar,
Lim Chor Kooi


Pandangan

Berdasarkan seksyen 11(10) Akta Bekalan Elektrik 1990, Pentadbir Tanah hendaklah membuat suatu catatan di dalam dokumen hakmilik sepertimana tuan nyatakan iaitu perkataan 'Haklaluan Bekalan Elektrik'. Catatan tersebut TIDAK SEMESTINYA DILAKUKAN DENGAN SEGERA.

Apabila ada catatan tersebut ianya adalah sah WALAUPUN KAWASAN TERSEBUT BELUM DIDIRIKAN DENGAN DENGAN TALIAN BEKALAN ELEKTRIK

OLEH KERANA TALIAN TIDAK DIBINA, PIHAK TUAN BOLEH BERBINCANG DENGAN TNB/PEJABAT TANAH DAN JIKA SEKIRANYA TNB TIDAK MAHU MENGGUNAKAN KAWASAN TERSEBUT, PIHAK TUAN MUNGKIN DIMINTA MEMBAYAR SEMULA BAYARAN YANG TELAH DIBUAT SEBELUM INI DAN SETERUSNYA PERKATAAN 'HAK LALUAN BEKALAN ELEKTRIK' BOLEH DIBATALKAN OLEH PEJABAT TANAH TETAPI JIKA SEKIRANYA PIHAK TNB BERTEGAS HANYA MAHKAMAH SAHAJA YANG BOLEH MEMBUAT KEPUTUSAN.



  
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan