Rabu, 1 Januari 2014

Ternak Burung Walit

TERLEBIH DAHULU SAYA UCAPKAN SELAMAT TAHUN BARU 2014. TAHUN???? KEPADA SEMUA PENGUNJUNG BLOG TINTA BAYU.


Baru-baru ini timbul isu penternakan burung walit di negeri Selangor. Kerajaan negeri Selangor telah memberi tempoh 3 tahun kepada penternak burung walit yang beroperasi di kawasan premis perniagaan supaya berpindah ke kawasan pertanian. Ini terpaksa dilaksanakan kerana ianya MELANGGAR UNDANG UNDANG KANUN TANAH NEGARA/PERATURAN TANAH NEGERI DAN KEGELISAHAN PENDUDUK SEKITAR. Tindakan tersebut KONONNYA menimbulkan bantahan/tentangan daripada pengusaha industri tersebut dengan alasan menjejaskan pendapatan mereka. 

Selama ini dimana-mana negeri di Semenanjung Malaysia, ternakan burung ini kebanyakannya dilakukan di premis perniagaan yang terletak dikawasan bandar/pekan dan berhampiran dengan kawasan kediaman.  Tindakan tidak dapat dibuat walaupun ianya melanggar undang-undang tanah  dan mendatangkan masalah. Ini  kerana berdasarkan pemantauan yang dibuat didapati semua negeri di Semenanjung Malaysia belum lagi mempunyai peraturan mengenai penternakan burung walit di dalam Land Rules (Peraturan Tanah Negeri) masing-masing.

Berdasarkan kepada Kanun Tanah Negara, setiap tanah yang diberimilik mempunyai kategori, syarat nyata dan syarat tersirat masing-masing. Tanah kategori bangunan dan syarat nyatanya kedai/perniagaan hanyalah boleh didirikan bangunan dan menjalankan aktviti perniagaan sahaja. Jika bangunan tersebut digunakan untuk menternak burung walit, ianya telah melanggar kategori, syarat nyata dan syarat tersirat bagi tanah tersebut . Ini bermakna tuan punya tanah telah melanggar undang-undang. Oleh yang demikian apabila Pihak Berkuasa Negeri Selangor telah membuat peraturan mengenai penternakan burung walit, maka arahan yang dikeluarkan oleh Kerajaan  Selangor tersebut adalah memenuhi kehendak undang-undang Kanun Tanah Negara kerana penternakan burung walit tertakluk kepada kategori tanah pertanian.

Di Malaysia, hanya Negeri Sarawak sahaja yang mempunyai peraturan penternakan burung walit. Berdasarkan Buku 'Dasar Tanah Sarawak' terbitan Jabatan Tanah dan Survei:

Setiap pembinaan atau penyelenggaraan bangunan atau struktur bagi aktiviti penternakan burung walit memerlukan kelulusan lesen yang dikeluarkan oleh Jabatan Hutan Sarawak di bawah Rules 17(1) The Wild Life Protection (Edible Birds' Nests) Rules, 1998.

Jabatan Tanah berperanan memberi nasihat kepada Jabatan Hutan mengikut kriteria-kriteria yang telah ditetapkan oleh Majlis Perancangan Negeri iaitu:

(a) Hanya tanah di bawah kategori Tanah Desa dengan syarat kegunaan khas untuk pertanian dalam persekitaran pertanian sahaja yang akan dipertimbangkan. Tanah syarat kegunaan khas seperti padi, sagu, akuakultur, perladangan dan pada rumput, boleh dipertimbangkan.

(b) Hanya pemilik tanah berdaftar sahaja yang dibenarkan untuk memohon

(c) Kawasan berhampiran dengan lapangan terbang, penternakan burung walit hendaklah terletak diluar jarak lingkungan 5 kilometre dari sempadan tapak lapangan terbang

(d) Bangunan dan struktur aktiviti penternakan burung walit hendaklah terletak diluar jarak lingkungan kawasan pentadbiran dan penempatan seperti berikut:

(i) Bahagian Kuching, Sibu, Miri dan Bintulu - Hanya dibenarkan diluar lingkungan 16 km radius dari pusat Bandar.

(ii) Daerah Lundu, Bau, Serian, Seratok - Hanya dibenarkan diluar lingkungan 10 km radius dar pusat daerah.

(iii) Daerah Kecil Sebuyau, Oya, Igan, Simunjan, Sematan - Hanya dibenarkan diluar lingkungan 5 km radius dari pusat daerah kecil.

Berdasarkan peraturan yang ditetapkan oleh Kerajaan Sarawak, adalah amat wajar Kerajaan Negeri Selangor mengadakan peraturan kepada penternak-penternak burung walit di Selangor  supaya dapat memberi kebaikan kepada semua pihak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan