Selasa, 12 Mac 2013

Siasatan Pengambilan Tanah: Sebelum dan Semasa


Pentadbir Tanah hendaklah mengadakan siasatan pengambilan tanah seperti yang dinyatakan dibawah seksyen 12, Akta Pengambilan Tanah. Sebelum siasatan dijalankan, Pentadbir Tanah hendaklah mempastikan perkara-perkara berikut telahpun dibuat:

1. Kawasan yang terlibat dengan pengambilan telah ditandakan di atas tanah seperti yang dikehendakki oleh sekyen 10(1)

2. Membuat catatan mengenai pengambilan (make a note)  di dalam dokumen hakmilik pendaftaran juga seperti yang dikehendakki oleh seksyen 10(1)

3. Memberi notis awam Borang E mengikut cara yang ditetapkan oleh seksyen 52 iaitu  notis Borang E ditampal di papan kenyataan  pejabat tanah, papan kenyataan awam dan di atas ataupun berhampiran dengan tanah terlibat. Ini juga dinyatakan di bawah seksyen 10(1)

Selain daripada TIGA perkara yang mesti dilaksanakan/pastikan ianya dilaksanakan terlebih dahulu seperti yang dinyatakan diatas, salinan-salinan notis Borang E juga mesti disampaikan mengikut cara dibawah seksyen 53 kepada:

(a) penduduk tanah itu;

(b) tuan punya tanah jika bukan penduduk;

(c) mana-mana orang yang ada kepentingan berdaftar;

(d) mana-mana orang yang diketahui ada kepentingan.



TARIKH SIASATAN YANG HENDAK DIJALANKAN OLEH PENTADBIR TANAH MESTILAH TIDAK KURANG (LEBIH) DARIPADA 21 HARI DARI TARIKH NOTIS AWAM BORANG E DITAMPAL.  Bukan tarikh tanda tangan Pentadbir Tanah atau tarikh serah Borang E kepada orang berkepentingan. Ini dinyatakan dibawah seksyen 10(2)



Cuba perhatikan contoh Borang E (Notis Awam) yang sebenar seperti dibawah:




































Borang E di atas adalah NOTIS AWAM kerana terdapat tulisan 'Ditampal pada 1.2.2013' 

Notis Borang E tersebut ditanda tangani oleh Pentadbir Tanah pada 31 Januari 2013

Tarikh siasatan pengambilan adalah 19 Februari 2013


BERDASARKAN PENERANGAN DAN NOTIS DI ATAS 
ADAKAH TARIKH SIASATAN PADA 19/2/2013 SAH?


PADA PANDANGAN SAYA SIASATAN YANG DIJALANKAN PADA 19 FEBRUARI 2013 ADALAH TIDAK SAH KERANA TIDAK MEMATUHI SEKSYEN 10(2) AKTA PENGAMBILAN TANAH 1960

Tiada ulasan:

Catat Ulasan