Isnin, 9 Julai 2012

Soal Jawab Pengambilan Tanah

Perbincangan mengenai isu yang sering dilupakan diberhentikan mulai minggu ini kerana setakat ini tiada lagi isu yang patut di utarakan. Mulai hari ini Isnin 9 Julai 2012, saya akan memaparkan persoalan yang berkaitan dengan pengambilan tanah yang dikemukakan sama ada melalui sms, telefon ataupun e - mail kepada saya dan jawapan yang diberikan.

Soalan daripada Pen. Pentadbir Tanah Pontian
Keseluruhan satu lot tanah (ditanam dengan kelapa sawit) terlibat dengan pengambilan. Tanah tersebut diperolehi secara pembelian melalui pinjaman bank. Persolananya, tuan tanah memohon supaya pampasan dibayar berdasarkan nilai tanah semasa pembelian dibuat dan tuan tanah juga memohon supaya dibayar kehilangan pendapatan dari hasil tanah tersebut.

Pandangan/Jawapan:
Berdasarkan perenggan/seksyen 1(1A) Jadual Pertama Akta Pengambilan Tanah 1960, nilaian pembelian tersebut boleh diambil kira sebagai asas nilai tanah untuk bayaran pampasan jika transaksi (jual beli) dibuat dalam tempoh 2 tahun SEBELUM pewartaan seksyen 8, tetapi jika sekiranya transaksi/jual beli dibuat SELEPAS warta seksyen 8, nilai jual beli tidak boleh diambil sebagai nilai pasaran tanah seperti yang dinyatakan di bawah Perenggan 1(1C) jadual Pertama Akta Pengambilan Tanah 1960.
Mengenai bayaran kehilangan pendapatan pula, pada pandangan saya berdasarkan seksyen 14(5) Akta Pengambilan Tanah 1960, Pentadbir Tanah boleh membayar kos kehilangan pendapatan beliau dari hasil kelapa sawit tersebut dan tuan tanah mestilah mengemukakan bukti sebelum bayaran boleh dibuat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan