Rabu, 11 Julai 2012

Soal Jawab Pengambilan Tanah

Masalah JKPTG Pulau Pinang
Bolehkah tanah yang ada bangunan diambil melalui Perakuan Kedesakan (Certificate of Urgency) Borang I di bawah seksyen 19, bagaimana proses dan kesannya?

Pandangan/Jawapan:
Boleh sepertimana yang dinyatakan di bawah seksyen 20 Akta Pengambilan Tanah 1960.
Proses:
a.  Pengambilan melalui Perakuan Kedesakan Borang I mesti diluluskan oleh Pihak Berkuasa Negeri dan diwartakan di bawah seksyen 8.

b.  Pengambilan melalui Perakuan Kedesakan hanyalah berkaitan dengan pengambilan untuk maksud awam di bawah seksyen 3(1)(a) dan kemudahan awam dibawah seksyen 3(1)(b) sahaja

c.  Perakuan Kedesakan (Borang I) dikeluar dan ditanda tangani oleh Pengarah Negeri dan diberikan kepada Pentadbir Tanah (arahan supaya mengambil milik tanah tersebut iaitu mengeluar dan menyerahkan Borang K) pada atau selepas 15 hari dari tarikh Borang E ditampal.

d.  Pentadbir Tanah keluar dan serahkan Borang K melalui tata cara seksyen 22 Akta Pengambilan Tanah

e.  Mengikut seksyen 20 pula, ambil milik  tanah yang ada bangunan tidak melibatkan kawasan yang ada bangunan dan akses ke bangunan tersebut iaitu hanya melibatkan kawasan yang tiada bangunan sahaja.

Kesan:
Mengikut seksyen 32(1),(1C) Akta Pengambilan Tanah, oleh kerana ambil milik (serah Borang K) adalah lebih awal daripada bayaran pampasan, maka caj bayaran lewat (late payment carges) pada kadar 8% hendaklah dibayar berdasarkan amaun pampasan tanah tanpa melibatkan pampasan bangunan kerana ambil milik hanya berlaku kepada tanah sahaja dan dikira mulai dari tarikh Borang K diserah sehingga tarikh pampasan dibayar nanti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan