Selasa, 17 Julai 2012

Soal Jawab Pengambilan Tanah

Soalan daripada Pem. Undang-Undang PT Marang
   (e-mail dan ejaan, ayat tidak diubah)

saya l.a. dr Pejabat Tanah Marang, Terengganu ingin bertanya sikit hal mengambil milik tanah APT 1960.

Sekiranya pampasan telah dibayar kepada tuan tanah, borang K pula dalam proses untuk dikeluarkan, adakah tuan tanah yg telah terima borang H dan mengambil cek pampasan masih berhak ke atas apa-apa benefit yg boleh didapati di atas tanah yg telah diambil itu? Sebagai contoh, tuan tanah masih meminta sewa rumah atas tanah yg diambil drpd penyewa yg dlm proses pindah dan memaklumkan penyewa untuk menyerahkankunci rumah kpdnya.

Pandangan/Jawapan:
Mengikut seksyen 22 Akta Pengambilan Tanah, ambil milik secara rasmi bermakna, penyampaian Borang K kepada penduduk, tuanpunya berdaftar dan pihak berkuasa pendaftaran. Apabila tindakan tersebut dibuat bermakna, penduduk, tuanpunya mesti keluar dari tanah tersebut dan agensi pemohon boleh memasuki tanah tersebut TETAPI APABILA BORANG K TIDAK DIKELUAR DAN DISERAHKAN TUAN TANAH BERHAK MENGUTIP SEGALA HASIL DARI TANAH TERSEBUT.

Oleh itu dinasihatkan selepas sahaja bayaran dibuat BORANG K HENDAKLAH DISERAHKAN KEPADA SEMUA ORANG yang dinyatakan dibawah seksyen 22 tersebut. Seperkara lagi apabila Borang K dikeluar dan diserahkan, seksyen 23 mesti dilakukan kerana jika tidak tanah tersebut masih kepunyaan tuan tanah asal sepertimana dinyataka dibawah seksyen 66

Tiada ulasan:

Catat Ulasan