Isnin, 2 Julai 2012

Sambungan Tindakan Yang Sering Dilupakan

Hari ini dari pagi hingga tegahari berceramah di INSPEN, tajuk Prosedur dan Proses Pengambilan Tanah. Petang baru dapat kemaskini blog. Esok berceramah untuk Jabatan Pembangunan Orang Asli Malaysia (JAKOA) kat Trolak.


Ambil Milik

Ambil milik bermaksud pengeluaran Borang K dan ambil milik secara rasmi (formal possession) bermaksud penyampaian (serving) Borang K kepada -

i.   penduduk tanah itu,
ii.  tuanpunya tanah berdaftar jika dia bukan penduduk dan
iii. pihak berkuasa pendaftaran (registering authority).

Apabila Borang K telah diserahkan, penduduk, tuanpunya tanah perlu keluar dari tanah yang terlibat dengan pengambilan dan agensi pemohon boleh memasukki tanah tersebut.
Seterusnya mengikut seksyen 23, menjadi kemestian kepada pihak berkuasa pendaftaran (unit/bahagian pendaftaran) membuat cacatan/endorsan/wasilan pada dokumen hakmilik daftar/Daftar Pegangan ( Register of Holdings) atau Register of Approved Applications yang mana berkaitan apabila menerima salinan Borang K.

Apabila endorsan telah dibuat, berdasarkan kepada seksyen 66, tanah tersebut terletakhak kepada Pihak Berkuasa Negeri sebagai tanah kerajaan dan bebas dari bebanan.

Kesimpulannya catatan/endorsan/wasilan Borang K di dalam dokumen hakmilik daftar MESTI dibuat. Dari pertanyaan yang dibuat, masih banyak lot-lot yang telah selesai pengambilan tetapi endorsan tidak dibuat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan